Yoga er for alle
Young yogi men rolling mat after a yoga on black wooden floor

Yoga er for alle

Mange tror kanskje at yoga kun er en spirituell form for aktivitet, som handler om stille meditasjon på en matte på gulvet, og at det ikke er ordentlig trening, men yoga er så mye mer enn det! Denne artikkelen gir deg en kort innføring i hva yoga er, og forhåpentligvis lyst til å prøve denne utfordrende og givende treningsformen.

Historie

Yoga stammer fra India og har eksistert i over 5.000 år. Yoga er et indisk system som skal gi fullstendig ”herredømme” over legemet. Yoga kommer fra sanskritordet «yug», som betyr «union/forening”, og dette referer til forbindelsen mellom kropp og sinn. Yoga er altså et system og en praksis som får mennesker til å oppnå balanse mellom kropp, sinn og sjel. Yoga finnes i flere ulike former, men består hovedsakelig av ulike fysiske stillinger, pusteøvelser, meditasjon, konsentrasjonsteknikk og avspenning. Målet med yoga er å skape ro, fokus og konsentrasjon, og å oppnå stillhet og uforanderlighet.

Yoga har de siste tiårene blitt ekstremt populært over hele verden, og folk fra den vestlige verden har blitt tiltrukket av yoga, særlig som en form for trening og et system for å dempe stress-symptomer. Det er den fysisk orienterte yogaen som har blitt mest populær. Yoga har tilknytning til de indiske religionene hinduisme og buddhisme, men i vår tid presenteres yoga i den vestlige verden, i størst grad, som en ikke-religiøs disiplin for personlig utvikling.

Hvorfor trene yoga?

I yoga trener man hele kroppen, og styrken og bevegeligheten man opparbeider seg gjennom en fast yogapraksis, gir en funksjonell og gjennomtrent kropp. En sterk kjernemuskulatur (rygg-og bukmuskler) er svært viktig for god kroppsholdning, stabilitet, balanse, beskyttelse av ryggraden og optimal kraftoverføring i ulike aktiviteter. I tillegg vil en sterk kjernemuskulatur forebygge slitasjeskader, leddproblemer og ryggplager.

En sterk kjernemuskulatur gjør at du for eksempel kan trene tyngre styrketrening med hjelp av frivekter, da man er avhengig av en sterk kjerne for å kunne utføre øvelsene teknisk riktig og for å utvikle stor kraft. En utholdende kjernemuskulatur gjør deg for eksempel bedre rustet til å drive med fysisk aktivitet over lengre tid, som for eksempel langrenn, løping, dansing osv.

En god bevegelighet (evnen til bevegelsesutslag i ledd eller leddkjeder) er også svært viktig for at alle mennesker skal fungere optimalt i hverdagen, men også innen trening og fysisk aktivitet, da motoriske ferdigheter vil kunne hemmes av en utilstrekkelig bevegelighet. Ferdigheter som styrke og hurtighet kan også bli sterk redusert, om ikke bevegeligheten er god nok. I tillegg øker risikoen for belastningsskader dersom bevegeligheten ikke tilfredsstiller kravene til øvelser og bevegelser som man møter under allsidig og spesiell aktivitet.

Gjennom en regelmessig yogapraksis utvikler og forbedrer du din egen bevegelighet, og yoga er derfor en svært fin treningsform å kombinere med annen trening/andre aktiviteter, for å prestere bedre. I tillegg har yoga vist seg å fremme energi, glede, bedre søvn, redusere stress, angst og depresjon. Yoga gir også positive helseeffekter som bedre immunforsvar, senket blodtrykk og redusert risiko for hjerte- og karsykdommer.

Hvilken yogaform skal du velge?

Yoga er en treningsform som passer absolutt alle, uansett alder, utgangspunkt eller nivå. Det gjelder bare å finne den yogaformen som passer en selv. Under får du en kort beskrivelse av noen av de vanligste yogaformene:

Ashtanga Yoga: Er en fysisk krevende yogaform, der man følger en fastsatt rekkefølge av øvelser. Ashtanga yoga inneholder flere ulike serier som alle utføres i samme rekkefølge og på samme måte hver gang. Pust, bevegelse og meditasjon forenes.

Vinyasa Yoga/Flow Yoga: Er en moderne og dynamisk yogaform som i hovedsak er basert på Ashtanga yoga, men som ikke følger en gitt rekkefølge av øvelser. Denne yogatimen vil være forskjellig fra instruktør til instruktør, og gjennomføres ofte til musikk, og fokus er flyt. Denne yogaformen kan tilpasses alle nivåer.

Hatha Yoga: Er en av yogaens opprinnelige hovedgrener, og har gitt opphav til mange av de moderne yogaformene vi kjenner til i dag. Det er en dynamisk yogaform, og klassen legges opp forskjellig fra instruktør til instruktør. Bruk av musikk er vanlig og alle nivåer er velkomne.

Bikram Yoga (Hot yoga): Er yoga som gjennomføres i 38-40 graders varme, og der man følger et bestemt mønster. I løpet av klassen gjennomføres en fast serie av 26 øvelser to ganger. Enkelte treningskjeder har sine egne varianter av Bikram yoga.

Yin Yoga: Er en statisk og rolig yogaform som skal gi tid og rom for fordypning både fysisk og mentalt. I Yin Yoga er målet å strekke bindevevet og styrke leddene i kroppen. Det krever tid å jobbe med bindevevet, og posisjonene holdes derfor lenge i Yin Yoga (3-5min). Pusten er derfor også essensiell innen denne yogaformen.