Vårtrening for skiløpere

Vårtrening for skiløpere

Vintersesongen er på hell, likevel kan det lønne seg å holde skigåingen ved like etter at de viktigste konkurransene er over.

Månedsskiftet mars/april er tidspunktet som markerer slutten på konkurransesesongen for mange skiløpere. Hvordan legger eliteløperne opp treningen i denne fasen av året?

Utsett barmarksesongen

De fleste satsende langrennsløpere i junior og senioralder holder trykket oppe på treningen ut mars måned, med NM del 2 og Norgescupfinalen for junior som naturlig avslutning på sesongen. Luften går ut av ballongen, og fokuset ligger ikke lenger på konkurranser og formtopping. I april handler det om å nyte årstiden og trene lystbetont, samtidig som man holder kroppen litt i gang.  Eliteløperne holder treningen på snø så lenge som mulig. Løping og rulleski skal du gjøre mye av det neste halvåret, så det ingen hastverk med å komme i gang med dette. Imidlertid kan det vært lurt å vedlikeholde styrketreningen med en økt i uka ved siden av lange, rolige skiturer.

Å gå på ski på snø er den mest relevante treningsformen for en skiløper uansett årstid, både med tanke på teknikk og kapasitetsbygging. Om våren er skiteknikken godt innarbeidet, dagene er lange og det er ofte bra vær og føre i fjellet. Dermed ligger alt til rette for godt treningsutbytte og fine naturopplevelser på ski. En skøytetur på skaren en tidlig morgen kan fort bli årets desidert fineste skitur. Toppturer og skileik er også et glimrende alternativ, hvor du får både styrke, balanse, utholdenhet, skiglede og mestringsfølelse i en pakke. Det viktigste er at du bryter opp litt fra den  ”seriøse” treningen du gjennomfører resten av året.

Gå showrenn og turrenn som hardøkter

Selv om den formelle delen av konkurransesesongen er over, finnes det fortsatt mange renn å delta på for de som liker å konkurrere. Motivasjonen for å gjennomføre strukturerte hardøkter og intervaller er ofte synkende på denne årstiden. Imidlertid er det lite som skal til for å tenne gnisten når man får startnummer på brystet. Showrenn og bysprinter blir stadig mer populært over hele landet. Dette er glimrende muligheter for å trene hurtighet, teknikk og taktikk uten at man trenger å være redd for å mislykkes. I tillegg vanker det ofte pengepremier i disse rennene som kan være gode å ta med seg for heltidssatsende utøvere.

Videre er det mange turrenn utover i april,  med Skarverennet som kanskje det største rennet. Bedre trening enn å stille opp i slike renn skal du lete lenge etter. Kanskje er det disse øktene som gjør at du får et forsprang på de konkurrentene du gikk jevnt med i vinter.

Tips fra eliteløper

En av langrennsløperne som har sett nytten av å forlenge skisesongen utover våren, er  Ørjan Staff. Gran – gutten har en sterk sesong bak seg på Team Hadeland Langrenn,  med NM på hjemmebane som det naturlige høydepunktet.. Her oppnådde han blant annet en overraskende 6 plass på stafetten for Gran IL, sammen med lagkameratene Gjermund Nilsen og Karstein Johaug. Individuelt leverte han sitt beste resultatet i Skandinavisk Cup i Madona,, med tolvte beste tid på jaktstarten siste dag. Her kommer Ørjans tips for å utnytte vårsesongen best mulig.

Hvordan legger du opp treningen i april?

April er måneden for lystbetont trening. Jeg har ingen veldig konkret plan på hva jeg skal trene hver dag, men en oversikt over hvor mye mengde trening jeg bør ha hver uke/måneden. Jeg er veldig glad i å gå toppturer så når været spiller på lag drar jeg ofte til Jotunheimen for å bestige luftige topper. Med solrike april dager og kalde netter er skareturer noe som står høyt på prioriteringslista. Mine prioriteringer i april er langturer/toppturer, delta på de konkurransene som passer inn og vedlikeholdelse av styrke.

Hva er din favorittøkt om våren?

Vanskelig å velge, men det må nok bli skaretur på Sjusjøen i godt lag.

Hvor synes du det er aller finest å gå på ski om våren?

Sjusjøen.