Væske under trening: Sekk eller belte?

Væske under trening: Sekk eller belte?

Tidligere langdistanseløper Ingrid Kristiansen har et par tips til deg som liker å drikke under trening!

Når jeg er ute og løper, sykler, går eller kjører bil ser jeg stadig trimmere med en vannflaske i hånda. Jeg spør meg ofte hvor lenge de har tenkt til å være på treningstur. Du blir ikke dehydrert av en løpe-, sykkel- eller gåtur som ikke er for lang og som gjøres under normale vær og temperaturforhold! Det er i alle fall min erfaring.

Ikke ødelegg teknikken

Med en vannflaske i den ene hånden er det fort gjort å miste løpestilen – eller rytme og teknikk, om du vil. Skal du ha med deg drikke ut på tur er det mye lurere med et drikkebelte eller drikkesekk. Spesielt på lengre turer med varmt vær. Du slipper en flaksende flaske som deiser rundt og som gjør deg mer sliten. Gå heller for noe som ikke forstyrrer rytmen, stabiliteten og balansen.

Det finnes mange forskjellige merker og fasonger på drikkebelter. Ta den en tur i sportsbutikken og prøv på til du finner en som passer deg og kroppen din.

Enklere bilde-plugin

Bruk et drikkebelte

Drikkebelter er enkelt å stille inn slik at det blir sittende stramt og stødig rundt kroppen. Selv med noe tungt (som nøkler og telefon i lommen) satt det fint uten noe hopp og sprett underveis. Flaskene i beltet pleier å romme omkring tre deciliter væske, noe som er litt lite for enkelte som skal ut på en skikkelig langtur i sommervarmen. Her kan løsningen være en drikkesekk.

Eller hva med en drikkesekk?

Om du får med deg for lite væske i beltet bør du prøve en drikkesekk. Stort sett ser disse ut til å romme opp mot to liter. Dessuten er det plass til litt klær eller annet småtteri som kommer godt med på en lang tur. Sekkene sitter ofte svært godt på og er behagelig både på en løpetur og på en lang sykkeltur.