Vær aktiv 150 minutter per uke
Shot of friends spending time together outside

Vær aktiv 150 minutter per uke

Helt vanlige voksne bør være fysisk aktive i minst 150 minutter hver uke – til sammenligning er ikke det særlig mer enn en vanlig komediefilm! Sjekk listen under for litt mer informasjon om hva aktiviteten bør inneholde.
  • Aktiviteten bør gjøre deg lett andpusten. Hvis du blir mye raskere i pusten enn vanlig, vil det holde med minst 75 minutter ukentlig.
  • Alternativt kan du også komme opp i denne mengden med en drøy time med moderat intensitet, og en økt på cirka 40 minutter som holder høy intensitet.
  • Trener du mer – inntil det dobbelte av anbefalingen ovenfor – vil du kunne oppleve langt større helsegevinster som vektnedgang og mindre sannsynlighet for å få livsstilssykdommer.
  • Aktiviteten kan deles opp i økter, så fremt disse varer i minst ti minutter hver.
  • I løpet av en uke bør du drive med en form for aktivitet som styrker musklene.
  • Prøv å være mindre stillesittende. Lange perioder i ro foran pulten bør brytes opp med små pauser og lett aktivitet – hva med en tur i trappa eller frisk luft rundt kontorbygningen?

Kilde: Helsedirektoratet