Trøtt, sliten og lite energi?

Trøtt, sliten og lite energi?

Det kan være mange gunner til at du stadig kapitulerer på sofaen, sovner tidlig og likevel våkner trøtt og føler seg energiløs. En travel hverdag og mye stress får ofte skylden, men løsningen er kanskje nærmere enn du tror!

Trøtt og sliten er omtrent den nye folkesykdommen. Det kan være mange gunner til at man stadig kapitulerer på sofaen og sovner tidlig, men våkner trøtt og føler at man har lite energi. En travel hverdag og mye stress får ofte skylden, men løsningen er kanskje nærmere enn du tror. En kropp med god energi, mer ork og utholdenhet starter nemlig med hvordan du har det på innsiden! Under finner du fire ting du kan spise for mer energi og overskudd.

Jern

Et utrolig viktig mineral som hjelper kroppen med å levere oksygen til cellene våre slik at de kan produsere energi! Gode kilder til jern er magert kjøtt, sjømat, bønner, nøtter, spinat og innmat. Jern fra planter tas best opp i kroppen om man spiser det sammen med kjøtt, fisk eller matvarer som inneholder C-vitamin. Sitrus, brokkoli, paprika og tomater er eksempler på gode kilder til vitamin C.

Vitamin D

Solskinnsvitaminet! De fleste av oss vet at vi nordmenn får i oss lite D-vitamin i løpet vinterhalvåret, men de færreste av oss gjør tiltak eller tar dette på alvor. Vitamin D spiller en viktig rolle for både immunforsvar og hormonbalanse, og til jentene – da trenger jeg kanskje ikke si mer?

Når vi ikke får i oss D-vitamin gjennom eksponering av solen finner du det i melk, ost, eggeplommer og fet fisk. Tar du det som tilskudd er det kjekt å vite at kroppen tar best opp D-vitamin når du spiser det sammen med litt fett.

Magnesium

Om du ikke er flink til å få i deg «fem om dagen»-grønnsakene, kanskje du blir det nå. Magnesium finner du nemlig grønne grønnsaker, salater, nøtter, frø og havregryn. Mangel på magnesium kan føre til

  1. Lite energi og overskudd
  2. Søvnproblemer
  3. Du blir irritabel
  4. Du føler deg litt «nede»
  5. Lavt blodtrykk

Det kan være lurt å vite at du burde ta D-vitamin sammen med magnesium. Disse jobber sammen, og en mangel på magnesium vil hemme opptaket av D-vitamin.

Omega 3

Vi vet det er svært sunt og vi vet at vi trenger det. Likevel er dette noe mange av oss glemmer. Får du for lite Omega 3 kan du oppleve følgende

  1. Trøtthet
  2. Tørr hud
  3. Hår og negler som knekker lett
  4. Søvnproblemer
  5. Depresjon
  6. Dårlig konsentrasjon og hukommelse

Du vet det nok, men Omega 3 finner du i fet fisk, økologiske egg, soyabønner, nøtter, frø og spinat.

Som et lite punkt nummer 5

… må det bare nevnes frisk luft, trening og fysisk aktivitet. Det er ofte det siste man har lyst til, men du trenger bare prøve én gang for å kjenne på følelsen av mer energi etter litt friluft.

En god helse som er i stand til å takle hverdagen på best mulig måte starter på innsiden.