Tripp, trapp, trappetrening!

Tripp, trapp, trappetrening!

Den er lett tilgjengelig, koster ingenting og er en super «boost» for både utholdenhet og styrke. Hva er det snakk om? Jo, den kjente og kjære trappen!

Man blir ikke anbefalt å ta trappen foran heisen uten grunn. Ikke bare vil det øke energiforbruket ditt i løpet av dagen, men det er også et fantastisk treningsverktøy dersom man bruker kreativiteten litt.

Trappetrening er ikke et nytt fenomen, men er og har alltid vært, en svært populær treningsform. Kanskje ikke så rart i og med at trening i trapper er noe av det mest effektive du kan gjøre på treningsfronten.

Den mest effektive treningsformen

Det er ikke til å stikke under en stol at trappetrening kan være tungt. Det utfordrer både spenst, styrke og utholdenhet på samme tid, og du vil gjerne sitte igjen med høy puls, svette og skjelvende ben etter endt økt. Samtidig er trappetrening noe av den mest effektive treningsformen du kan gjennomføre, fordi du jobber med høy puls over lenger tid, samtidig som du styrker både legg-, lår- og setemuskulatur.

Fordeler med trappetrening

I en travel hverdag der man ofte har lite tid til overs for trening, søker man gjerne etter måter man kan få unnagjort treningen på, uten å måtte dra på treningssenteret eller jogge lange distanser. Fordelen med trappetrening er at det er kostnadsfritt, passer for absolutt alle og finnes som regel i ditt nærområde. De fleste har en trapp tilgjengelig og treningsformen er svært effektiv.

Her er et enkelt program du kan gjennomføre enten du er nybegynner eller godt trent. Disse øvelsene vil svi uansett!

Øvelse 1: Løp
Løp opp trappen ett og ett trinn. Det viktigste er å ha en rask takt, samtidig som man også kan tenke på å bruke armene effektivt. Dette er en øvelse som man også kan bruke som oppvarming, da vil man gjerne løpe litt saktere.

Øvelse 2: Løp med doble trinn
Løp opp trappen med doble trinn. Her er det viktig å ha «snert» i frasparket og gjøre små hopp mellom de doble trinnene. Spark fra med hel fot.

Enklere bilde-plugin

Øvelse 3: Hinke
Hink på ett og ett ben oppover trappen. Hink opp til toppen av trappen på det samme benet, før du bytter ben på neste runde. Her er det viktig å være stabil i både anklene, knærne og hoften – disse skal jobbe i samme retning. Tenk hele tiden knær over tær.

Enklere bilde-plugin

Øvelse 4: Utfall oppover
Utfall oppover i trappen er en super øvelse for lår og sete. Plasser ett ben foran deg i trappa og legg tyngden over på det fremste benet, mens du sparker i fra med dette benet. Det bakerste benet skal kun følge etter, før du fører dette fram og plasserer det foran deg og gjentar samme prosedyre.

Øvelse 5: Hopp med samlede ben
Dette er den klassiske «trappeøvelsen» – spensthopp – der man hopper opp trappen med samlede ben. Du kan hoppe enten ett og ett trinn eller utfordre deg selv ved å hoppe doble.

Enklere bilde-plugin

Lek deg med øvelsene
Disse øvelsene kan du leke deg med og kombinere på mange forskjellige måter. Husk også sko med mye demping og god stabilitet, og ikke minst «push» deg selv. Det eneste som stopper deg fra å nå dine mål, er dine egne begrensninger.

Finn deg en trapp i nærheten av deg og la endorfinene bruse. God økt!