Triksene for å løpe fortere!

Triksene for å løpe fortere!

Lær deg hvordan du bør tenke når du løper og tips som vil gjøre løpingen under et triathlon enklere (og raskere!) underveis!

Tenk på dette neste gang du skal løpe:

  • Kort ned stegene
  • Sørg for at alle bevegelser er i fartsretningen
  • Prøv å hold albuene i 90 grader vinkel
  • Ha en rett holdning
  • «Fall fremover»
  • Tren kjernemuskulatur

En forbedret løpeteknikk kan gjøre deg hele 5 minutter raskere på 10 km.

Under et triathlon:

Det å løpe etter å ha svømt og syklet er annerledes enn å løpe med 100 % friske bein. Belastningen som påføres bena før løpingen gjør at du starter med tunge bein og ofte med en svært ukoordinert teknikk.

Merk: Ingen løper fortere under et triathlon, enn hva de ville klart under et enkeltstående løp. Likevel takler enkelte triatleter overgangen lettere og taper mindre tid. Derfor er det ikke alltid de beste løperne som har den raskeste løpingen under et triathlon.

Så hvordan løper du fortere under et triathlon?

  • Svømmingen: ikke bruk beina under svømmingen. Prøv deg fram og finn ut hva som funker for deg. Noen velger å øke frekvensen mot slutten av svømmingen, mens andre sparer mest mulig krutt.
  • Syklingen: mot slutten av sykkeletappen kan du bruke lettere gir og øke tråkkfrekvensen.
  • Tren på overgangen: ved å trene på overgangen mellom sykkel/løp vil du bli bedre. Som endel av ditt ukentlige treningsprogram, bør du inkludere overgangsøkter. Gjerne med høy intensitet.
    • Eksempel på økt: 12 min sykkel, 5 min løping og pause på 3 min. Gjentas fra 2-4 ganger.

Så hvordan løpe fortere?

Løp mer, tren kjernemuskulaturen og jobb med løpsteknikken. Lykke til!