Intervalltrening ute – riktig oppvarming og forslag til intervaller

Intervalltrening ute – riktig oppvarming og forslag til intervaller

Intervalltrening ute passer perfekt nå i sommer. Intervaller kan enkelt utføres ute på en jevn strekning.

Denne treningsøkten passer for de fleste. Enten du er vant med å løpe, ønsker å bli bedre til å løpe, eller har lyst til å prøve et nytt treningsprogram. Om du aldri har løpt noe særlig anbefales det å begynne med rolige turer i første omgang – tilpass økten etter din egen form og kapasitet!

Husk å varme godt opp

  • Varm opp i 10–15 minutter ved å jogge lett til en fotballbane i nærheten.
  • Ta 3–4 stigningsløp (øk farten gradvis i cirka 100 meter (+/-).

Forslag til intervaller

Løp gjerne intervallene diagonalt på fotballbanen for å oppnå en god løpedistanse.

  • Løp intervallene langs diagonalen og gå deretter fort eller jogg sakte tilbake på kortsidene.
  • Gjør dette omlag 10–15 minutter. Husk at alle intervallene skal gjennomføres i samme hastighet!
  • Jogg deretter rolig i fem minutter og gjennomfør intervallene på nytt.

Avslutt økten med å jogge godt ned i sakte tempo!

Husk at det er viktig å spise riktig før du skal ut og løpe. Les mer om hva du bør spise før løpetrening her!