Treningsprogram: intervaller på tredemølle

Treningsprogram: intervaller på tredemølle

Ikke alle ønsker å trosse snø og kulde for å få seg en løpetur. Da er det greit at det finnes et godt alternativ! Nemlig tredemøllen. Her gir Ingrid Kristiansen deg som løper 10 kilometer eller mer et perfekt intervallprogram som du kan bryne deg på neste gang du er på trening.

Vinteren lar vente på seg i år også og det har blitt lite skigåing foreløpig. Selv savner jeg disse fine skiturene ute i den flotte naturen vi har her i Norge. Når jeg går på ski får jeg mye naturlig intervalltrening på grunn av profilen på løypene jeg velger og fordi jeg blir inspirert når jeg bruker skiene. Men når snøen uteblir og det er litt glatt utendørs for løping med litt ”trøkk” tyr jeg til trening på tredemølle.

Selv løper jeg idag 10 kilometer på cirka 41 – 42 min nå, så den økta jeg anbefaler under passer godt til dere som er på det nivået. Er du en bedre/dårligere løper så kan du bare justere farten noe (både pausefarten og farten på dragene.) Altså du kan starte med en fart som er høyere eller lavere enn det jeg gjorde. Du kan velge en ”pausefart” som enten er raskere enn 5.15 min/km eller en som er saktere. Denne økta er moro å gjennomføre.

Prøv den da vel!

Oppvarming 15 min 5.30 min/km
Intervall 8 min 4.4 min/km
Pause 3 min 5.10 min/km
Intervall 6 min 4.35 min/km
Pause 3 min 5.10 min/km
Intervall 4 min 4.30 min/km
Pause 2 min 5.10 min/km
Intervall 4 min 4.25 min/km
Pause 2 min 5.10 min/km
Intervall 3 min 4.15 min/km
Pause 2 min 5.10 min/km
Intervall 2 min 4.10 min/km
Pause 2 min 5.10 min/km
Intervall 1 min 4.05 min/km
Nedjogg 10 min 5.10 min/km

 

Lykke til!