Treningsbrev fra Anne Grethe

Treningsbrev fra Anne Grethe

Det nærmer seg bare 4 måneder til Norseman og fremover kan dere lese litt om min treningshverdag frem mot Norseman.

Min hverdag baseres en del på begivenheten som skal begynne i Eidfjord 5. august, med både trening og riktig mat. Jeg trener ca 15 timer i uken og fokuserer mye på sykling og styrketrening med mål om at kjernemuskulaturen skal bli sterkere.

Den siste tiden har jeg hatt fokus på ultraløpet, 63,3 kilometer, som var lørdag 1. april. Jeg har nesten ingen langturer på løping i år, har kun hatt to turer på 24 km så jeg var veldig spent om beina ville være med meg.

Mandagen før var det spinning sammen med min samboer Michael som også er triatlet. Det er utrolig gøy når vi er to som deler samme interesse. Michael skal ta fulldistanse på Ironman i København i august. Vi er på plass to timer før spinningtimen begynner, så får vi kjørt litt ekstra. Vi kjører 15 minutter med oppvarming før vi tar 5×10 minutter med 5 minutters styrketråkk og 5 minutter høy intensitet begge rett under terskel med 3 minutter pause.

Så blir det 2×15 i 85% før spinningtimen begynner 🙂 Det gir alltid ekstra positiv boost, glade mennesker som er klar til trening. Det blir 5 sanger til toppen, 1 sang restitusjon, 3 sanger til andre topp, 1 sang restitusjon og 4 sanger til siste topp og 2 sanger til utsykling. En deilig økt. Jeg drikker en halv liter sjokolademelk like etterpå, det er viktig å få i seg proteiner.

En liten tur på treningssenteret blir det også den uken, jeg er egentlig ikke så veldig glad i innendørs treningssenter, men styrke må til. Det blir ikke trent bein, de skal hvile litt denne uken. Nå er det overkropp på apparater og armhevinger i slynge som skal ha fokus.

På onsdagen får vi besøk av Ole som skal bo hos oss, han er fra Danmark. Ole traff vi tilfeldigvis i Mexico høsten 2015. Vi skulle alle ta Ironman i Mexico og vi har hatt sporadisk kontakt med Ole siden det. Ole er en ultraløper og skal løpe samme med oss på Ultraløpet.

Torsdagen blir det 2000 meter bassengsvømming, med en deilig tur i velvære etterpå. Jeg prøver å ha fokus på å få slappet litt av og være snill med beina.

Når Oler er på besøk skal vi naturlig nok vise han Bergen og vi vil gjerne ta han med opp på våre fantastisk fjell. Vi vil gjerne gå Stoltzekleiven som er en bratt steinlagt tursti med ca 908 trapper. Den er 910 meter med en høydeforskjell på 313,5 meter. Det er en flott treningstur og blir vel gjennomført.

Lørdag er her og mitt første ultraløp skal gjennomføres, jeg er litt nervøs. 63,3 kilometer er langt. Havregrøt står på frokostmenyen og det blir smurt niste til å ha under løpet, skive med sjokoladepålegg.

Vi avtaler å løpe sammen, Ole, Michael og jeg. Vi starter klokken 09:00 sammen med de som skal løpe 100 kilometer. Vi løper ut fra Fana stadion og vi skal løpe 3 runder à 21,1 kilometer. Hel maraton starter klokken 11:00 og halv maraton klokken 12:30.

Ole som er ultraløper sier vi skal gå i oppoverbakker. Det føles ikke rett når vi gjør det i starten, vi er “sultne” og føler oss friske. Han vet best og det kan vi merke utover løpet.

Vi sparer krefter ved å gå i oppoverbakker. Det er 450 høydemeter på turen. 21 kilometer og tiden er på 2.12. Løpet går fint og vi treffer de som løper hel maraton. 42 kilometer og tiden er 4.30.

Vi småprater igjennom hele turen og på dette tidspunkt som er 42 kilometer inviterer Ole oss til Funky Maraton som Ole arrangerer 9. april i Danmark og plutselig så var vi påmeldt til det også 🙂

Det er tungt å løpe igjen ut av stadion. Det er heldigvis 3. og siste runde. Halv maraton løperne er i løypa og de ser utrolig frisk ut. Vi må rette oss opp i ryggen når vi treffer på dem J

Vi ser på tiden at vi kan klare å komme under 7 timer og DET VIL VI GJERNE!

Vi kommer i mål på 6.57. Jeg er strålende fornøyd!! Vel gjennomført mitt første ultraløp og jeg føler meg sterk, en deilig følelse.

Søndag ble det 2 timer rolig restitusjonøkt på sykkel. Beina skal hvile litt i uken før de skal til Danmark og løpe Funky Maraton på søndag.

Ny uke nye treningstimer.

Treningshilsen fra Anne Grethe