Trening som styrker skjelettet
Couple running in the forest on a sunny spring day. They are looking at each other, talking and smiling. They are wearing sports clothing. Green trees are around.

Trening som styrker skjelettet

Noe av det viktigste vi selv kan gjøre for å få et sterkere skjelett, er å mosjonere. Som alt annet i kroppen blir også skjelettet vårt svakere med alderen.

Denne svakheten innebærer at skjelettet blir sprøere (svakere). Spesielt er vektbærende mosjon (som bl.a. løping, hopping, stavgang, aerobic, ballidretter m.fl.) meget bra for å motvirke og forebygge dette. Styrketrening kan også være effektivt.

Astronauter med sprøtt skjelett

Et skjelett som ikke utfordres av bevegelse, mister fort styrken og blir sprøere. Det var en erfaring astronautene fikk da de var vektløse i verdensrommet og ikke fikk utfordret skjelettet med vektbærende aktivitet. Å være vektløs gikk altså utover beintettheten! Det samme gjelder oss nede på jorda, dersom vi ikke utfordrer skjelettet blir det naturlig nok svakere. De beste aktivitetene er de som utsetter kroppen for enten trykk eller støt. Løping er et fint eksempel på en slik aktivitet. Men ikke alle kan løpe, eller liker det rett og slett ikke. Da kan aktiviteter som areobic, stavgang, dans og styrkeøvelser/styrketrening være gode alternativer.

Det viktigste er at du finner en treningsform du liker og kan greie å gjennomføre 2 – 4 ganer per uke. Her kan du godt velge flere forskjellige aktiviteter – da blir ikke treningen så ensidig, og det blir kanskje lettere for deg å holde motivasjonen oppe og gjennomføre treningen over tid.

«Stamp» skjelettet sterkere

De små støtene som oppstår når du går riktig med staver, har også positiv effekt på skjelettet. Hver gang du setter staven i bakken, gir det et lite støt opp gjennom armene som gjør knoklene sterkere. Såkalte vibrasjonsplater, bygger på et tilsvarende prinsipp. Her sendes en mengde vibrasjoner opp gjennom kroppen som nærmest stamper skjelettet sterkt. Baksiden med trening på vibrasjonsplate er at du ikke kommer deg ut i naturen og treningen får en annen dimensjon enn utendørs aktiviteter, som blant annet løp, gange, stavgang.

8 effektive aktiviteter for å få et sterkere skjelett:

  1. Løping
  2. Styrkeøvelser/styrketrening
  3. Ballidretter
  4. Hoppe tau
  5. Stavgang
  6. Aerobic
  7. Dans
  8. Gå i trapper/all form for gange