Trening kan hjelpe mot stress og depresjon
male runner athlete running forest marathon in rain

Trening kan hjelpe mot stress og depresjon

Det viktigste du kan gjøre for kroppen din er å røre på deg. Hjernen er, i følge moderne hjerneforskning, det organet som påvirkes aller mest når vi er i bevegelse.

Det skriver psykiater Anders Hansen i boken Hjernesterk.

Han mener at ved å holde deg fysisk aktiv blir du raskere til å tenke, mer konsentrert og oppmerksom, flinkere til å huske, mer kreativ og mer uthvilt. Ja, man kan faktisk også trene seg fra stress og et tungt sinnelag.

I dag vet nesten alle at det er mulig å behandle en depresjon med medisin, men visste du at også mosjon og trening fungerer?

Trening er, ifølge Anders Hansen, medisin i seg selv. Trening er uten bivirkninger og får praktisk talt alle til å føle seg bedre – enten man føler seg nedstemt eller deprimert.

For at trening skal fungere mot tunge tanker og stress krever det at du aktiv i minst 30 minutter med moderat til høy intensitet. Og helst to til tre ganger i uken, skriver Hansen i boken sin.

Det går noen uker før du merker virkningen. Men når den først kommer vil den være sammenlignbar med antidepressive medisiner.

Forskningen viser at mosjon er viktig, langt viktigere enn de fleste tror.
 Så hva venter du på? Aktivitet er en investering i deg selv og din egen helse.