Trening gjør deg smartere
Foto: Rikke Kjær

Trening gjør deg smartere

Det skjer mye i kroppen når vi trener. Ikke bare ser vi forandringen fysisk på kroppen vår, vi kan også merke forskjell i de mentale prosessene.

Det har vist seg at det er mange langvarige konsekvenser av fysisk aktivitet og godt kosthold som er verdt å merke seg.

Produksjonen av nye nerveceller

Det er mange viktige prosesser i kroppen og hjernen vår som blir påvirket av trening. En av disse er enkelte prosesser i hjernestrukturen Hippocampus.

Enklere bilde-plugin

Det har vist seg i nyere studier at Hippocampus, en hjernestruktur som er lokalisert i senter av hjernen, produserer ca. 700 nye nerveceller hver dag. Dette er noe overraskende med tanke på at tidligere forskning har vist at man i voksen alder ikke produserer nye nerveceller. Man skulle heller ikke tro det var nødvendig med nye nerveceller ettersom hjernen allerede består av 100 milliarder av dem.

Hippocampus: senter for hukommelse

Hippocampus kontrollerer læring og hukommelse, samtidig som den regulerer humør og emosjoner – med andre ord funksjoner vi er svært avhengige av. Derfor er det viktig å opprettholde overlevelse, kvalitet og produksjon av nervecellene i denne delen av hjernen. Det har også vist seg at denne prosessen er svakere hos individer med (og symptomer på) depresjoner. Dette kan tyde på at det er en link mellom kvaliteten på vår evne til å produsere nye nerveceller, og emosjonell stabilitet.

Hvordan kan du selv påvirke prosessen?

Enda en grunn til å ta seg en lang og god treningsøkt er nettopp det at fysisk aktivitet har vist seg å stå for mye av økningen og opprettholdelsen av produksjonen av nye hjerneceller i Hippocampus. Studier har vist at regelmessig løping kan så mye som doble produksjonen nye nerveceller i denne delen av hjernen.

Foreløpig er det studier på løping som har vist økning i produksjonen av nye nerveceller, men det argumenteres også for at annen type trening som får blodpumpa til å gå og oksygen til å sirkulere godt i hjernen, bidrar på samme måte.

Enklere bilde-plugin

Foto: Rikke Kjær

Kosthold har betydning

Det har for øvrig også vist seg at kosthold er med på å påvirke produksjonen av nye nerveceller i positiv retning. Inntak av omega 3-fettsyrer, blåbær, flavonoider (samlenavn for ulike antioksidanter), curcurmin (finnes bla. i ingefær og gurkemeie) og zink er blant de viktigste for denne prosessen.

Høyt inntakt av sukker, mettet fett og høyt alkoholinntak viser seg å redusere nevronproduksjonen. Samtidig har det vist seg at det å ha et moderat inntak av kalorier og unngå småspising har en positive innvirkning.

Kilder

  • Boecker et. al., 2008. The runner’s high: opioidergic mechanisms in the human brain. Cerebral Cortex No. 18(11).
  • Van Praag, H., Kempermann, G. & Fred H. Gage, F. H., 1999. Running increases cell proliferation and neurogenesis in the adult mouse dentate gyrus. Nature Neuroscience No. 2