Syv gode råd for mer energi

Syv gode råd for mer energi

Har det å være sliten blitt den nye folkesykdommen? Vi gir deg syv grunner til at du føler deg slapp i hverdagen og syv tilhørende råd.

Mange sier at slitenhet har blitt den nye folkesykdommen, det er noe som bekymrer meg. Det er verken morsomt eller produktivt å gå rundt og føle at en er tappet for krefter. For meg er nemlig overskudd selve definisjonen på god helse. Når jeg mener sliten, så mener jeg ikke den alvorlige varianten der man ikke orker å flytte kroppen i sengen engang, det tar lengre tid å fikse og er nok nok man trenger ekstra hjelp til. Jeg snakker om den hverdagslige slitenheten – og den er lettere å fikse selv.

Du har sittet på rumpa hele dagen

Har du merket at du blir sliten av å sitte mye stille? Det er faktisk de dagene jeg sitter foran datamaskinen hele dagen at jeg føler meg tung i kroppen og trening frister minst. Hvis du merker at du er på vei inn i en ond sirkel der du stadig beveger deg mindre er det viktig å snu vanen. Ta små avbrekk i arbeidet og beveg deg! Gå en tur, hvis du ikke rekker en ordentlig tur kan du ta deg en sving i trappen. Gjør ti knebøy en gang i timen eller ta et par push-ups mens kaffen traktes. Litt blodsirkulasjon er bedre enn ingenting.

Du har sovet for lite

Visste du at kun én natt med dårlig søvn er med på å påvirke deg negativt? Ikke bare blir du slapp, trøtt og i dårlig humør, men søtsuget øker faktisk når man har sovet for lite. Sett deg en leggetid og prøv å holde deg til den. Jeg vet at det finnes tusen unnskyldninger, jeg kjenner dem alle. Den eneste du lurer er deg selv. Jeg har bestemt meg for å være i seng senest 22.30 fremover da jeg kjenner at kroppen min trenger det når jeg skal stå opp såpass tidlig som jeg gjør. Om du unner deg en liten power-nap i løpet av dagen, trenger du ikke ha dårlig samvittighet.

Du har akkurat vært syk

Etter en forkjølelse tar det en stund for immunforsvaret å komme seg til hektene, derfor gjør du lurt i å ta ekstra vare på kroppen i tiden etter sykdom. Kjenn etter på formen om du orker hard trening eller om du burde holde deg til gåturer og kortere/lettere økter. Ikke la deg friste til å hvile deg i form, det er nemlig viktig å få i gang sirkulasjonen. En god balanse mellom aktivitet og hvile er perfekt.

Du har ikke trent på lenge

En uke uten trening blir fort til to, så har det plutselig gått en måned. Believe me, I know! Ikke vent til du er “i gang igjen” med å trene, bare gjør det! Hopp på treningsvogna og kom deg i aktivitet igjen, og sett listen lavt slik at dørstokkmilen ikke blir for lang. En rask gåtur frem og tilbake til jobb eller en liten styrkeøkt på gulvet hjemme kan gi deg resultater så lenge du gjør det ofte nok.

Du trener for mye

Overtrening sliter på immunforsvaret og øker risiko for skader. Hvis du merker at du gruer deg til trening, at du blir sliten etter øktene i stedet for å få energi utover dagen og ikke orker andre ting fordi du må trene kan det hende at du trener for mye. Da bryter du ned kroppen i stedet for å bygge den opp. Da er det lurt å trappe ned treningen litt et par uker og se hvordan du føler deg.

Du spiser feil (for deg)

Kanskje spiser du for lite karbohydrater, kanskje spiser du for mye. Jeg vet at mange synes det er fryktelig vanskelig å finne denne balansen. Vi er individer, med ulike behov, ulike liv og ulik smak. Derfor finnes det ikke noen perfekt oppskrift. Du må selv finne balansen som fungerer for deg, gjerne sammen med en som kan veilede deg. Det hele handler ikke om mindre mat, men riktig mat. Føler du deg sliten ville jeg økt næringsinntaket, og kuttet ut matvarer som kun tapper kroppen din.

Du er stresset eller har det ikke bra

Av en eller annen merkelig grunn er det mange som tror at psyken vår ikke kan påvirke oss fysisk, til tross for at forskning viser det motsatte. Når vi fokuserer på hvor slitne vi er føler vi oss ikke bedre, men heller stikk motsatt. Hvis du har en dårlig periode eller stresser, er det viktig at du gjør noe aktivt for å få det bedre. Selv er jeg glad i avspenning da det får meg ned igjen når jeg kjenner at stresser jager i kroppen. Når jeg har det tøft passer jeg på å øke godfølelsen i hverdagen min. Jeg er mer med venner, jeg trener mer, jeg ser en morsom film og koser meg mer. Det høres sikkert dumt ut, men det kan kanskje hjelpe deg også.