Superfrokost: Bokhvetegrøt
Buckwheat porridge in a bowl with mint leaves and blueberries.

Superfrokost: Bokhvetegrøt

Trenger du litt frokostinspirasjon? Kanskje et nytt alternativ til din vanlige havregrøt, brødskive eller yoghurtskål? Bokhvetegrøt gir deg en sunn og god start på dagen, og er både raskt og enkelt å lage.

Bokhvete er kanskje ikke så kjent for de fleste. Bokhveten er ikke i slekt med hveten, som navnet kanskje skulle tilsi. Det er faktisk et frø til en frukt, som både er glutenfri og full av viktige næringsstoffer. Bokhvete inneholder blant annet protein og lysin – en essensiell aminosyre som kroppen selv ikke kan fremstille, og som må tilføres gjennom mat. Bokhvete inneholder dessuten mye kostfiber, jern, fosfor, kalium og magnesium. Bokhvete fås kjøpt i større matbutikker eller hos f.eks. helsekost, og kan kjøpes som hele gryn eller mel. Den kan brukes på samme måte som havregryn, men er litt større, og gir en litt annerledes konsistens. Den kan blandes med havregryn, noe som gir en utrolig god og mettende grøt.

Dette trenger du:

2 dl hel bokhvete
1 dl havregryn
1 liten klype salt
1 liten klype kardemomme
Litt kanel om øsneklig
4 dl vann
Denne oppskriften er en blanding mellom bokhvete- og havregrynsgrøt og gir to store porsjoner.

Slik gjør du:

Skyll bokhveten godt i varmt vann før du legger bokhveten i bløt. La bokhveten ligge i minst 6 timer. Gjør du dette på kvelden før du legger deg, er bokhveten klar til bruk dagen etter. Morgenen etter heller du av vannet på bokhveten og har det over i en kjele. Tilsett havregryn, salt, kardemomme (evt. kanel) og vann, sett på platen og rør. La grøten koke opp under svak varme og la den koke i omtrent 10 minutter. Rør av og til.

Topp med valgfri frukt og bær. Kombinasjonen banan og blåbær egner seg svært godt, eller som på bildet, banan, kiwi og granateple.

God frokost!