– Spis hele egget!

– Spis hele egget!

Det er en myte at det er farlig å spise for mye egg. Det viser seg nemlig at det ikke er innholdet i egg som gjør at vi kan få for høyt kolesterol.

Nå vises det isteden til en sammenheng mellom inntak av raske karbohydrater, blodsukkerkaos og høyt kolesterol. Egg er noe av det mest næringsrike vi kan spise og med mindre du allerede har svært høyt kolesterol, er det virkelig god grunn til å ha egg i kostholdet – gjerne hver dag.

Rik på næringsstoffer

Egg er en fin kilde til protein, og inneholder i tillegg vitamin A, B, D, E og K. Egg er også rik på mineraler og inneholder både jern, kalsium, natrium, kalium magnesium, fosfor, sink og selen. I likhet med kylling og kalkun, har egg en høy andel av det sunne umettete fettet, til tross for at det også inneholder litt mettet fett og kolesterol. Ett egg veier ca. 63 gram i snitt og næringsinnholdet pr 100 g gir deg blant annet 12,4 gram proteiner, 10,1 gram en-umettede og fler-umettede fettsyrer.

Protein i både plomme og hvite

Protein fra egg inneholder alle de essensielle aminosyrene som kroppen vår trenger og som den ikke selv kan produsere. Derfor sier vi at egg inneholder protein med svært god kvalitet. Plommen har et høyere energi- og næringsinnhold enn hviten, men det ikke alle vet, er at det også er protein i plommen – faktisk mer enn i hviten. De som kun bruker hviten for å få i seg mest mulig protein, bør altså heller begynne å spise hele egget. Ikke bare får de i seg dobbelt så mye protein, men de får en rekke andre næringsstoffer med på kjøpet.

Protein for vektkontroll

Mye tyder på at et kosthold med nok protein kombinert med langsomme karbohydrater, gjør det lettere å holde vekten stabil eller gå ned i vekt hvis det er målet. Dette skyldes blant annet at protein metter godt og lenge, det samme gjør fullkornsprodukter. Fullkornsprodukter gir mer fiber, vitaminer, mineraler og en langsommere blodsukkerstigning enn produkter av hvitt mel og kalles derfor ofte for langsomme karbohydrater.

Eggets egenskaper

Egg har i tillegg til å være rik på en mengde næringsstoffer, mange unike egenskaper i matlagingen. Egget fungerer som bindestoff, fortykningsmiddel, fettbinder, hevemiddel, glanser og emulgeringsmiddel. Det gjør at egget er uunnværlig for de fleste på kjøkkenet. Det er en kilde til mange gode matretter som er enkle og raske å lage. Omeletter, salater, eggerøre og paier kan lages med utgangspunkt i egg. Dessuten er de et «must» i  enkle desserter, pannekaker, vafler, supper og sauser. Ønsker du en mer proteinrik smoothie kan du også tilsette egg i smoothien.

Tips til bruk av egg i hverdagen i gode næringsrike oppskrifter: