Slik unngår du stiv og vond nakke
Rear view of woman stretching her arm and shoulder

Slik unngår du stiv og vond nakke

Vond nakke? Disse fire øvelsene kan hjelpe!

Nakkeproblematikk forekommer hos så mange som opptil 50% av den voksne befolkningen i løpet av et år. Det kan forårsake hodepine, smerter i skuldre og nakke med påfølgende utstråling ned i armene.

De vanligste årsakene er spenningstilstander. Stress på jobb, for mye stillesittende arbeid med for lite variasjon i sittestillinger. Det er egentlig ikke så mye som skal til for å endre på situasjonen og mitt første tips på veien er å ta regelmessige time-outs i løpet av arbeidsdagen. Ta deg tid til å puste ut i mellom slagene, strekk litt på beina og pass på at du ikke blir sittende for lenge i samme stilling. Variasjon er nøkkelen!

Her er noen enkle øvelser som kan hjelpe å redusere spenninger og følelsen av en stiv nakke. Lykke til!

Retraksjon av skulderbladene

Bruk en strikk som du fester høyt, trekk haka inn mot brystet og og dra skulderbladene ned og sammen med strake armer.

Gjør 10 repetisjoner x 3 serier. Lett motstand.

Stående roing

Start med å gjøre øvelse 1, retraksjon av skulderbladene, deretter gjør du ro-bevegelsen ved å trekke strikken mot deg og presse skulderbladene sammen. Hold overarmene inntil kroppen.

Gjør 10 repetisjoner x 3 serier. Lett motstand.

Mobilisering av øvre rygg med rulle

Legg deg på rygg og plasser rullen under skulderbladene. Støtt hodet med armene og løft setet fra bakken, rull frem og tilbake på rullen i 1-2 minutter daglig.

Tøying mellom skulderbladene

Støtt deg til en vegg, plasser foten i hånden og skyv foten ned i hånden slik at du drar skulderbladet bort fra ryggsøyen. Hold stillingen i 30-60 sekunder på hver side.