Slik unngår du beinhinnebetennelse
Foto: iStock

Slik unngår du beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er en plage som rammer mange løpere. Ingrid Kristiansen forklarer her hva som kan være symptomer, hva som er lurt å gjøre dersom du får beinhinnebetennelse og hvordan du selv kan forebygge beinhinnebetennelse.

Symptomer

1. Smerter på forsida eller innsida av leggen mens du trener, eller etter trening.

2. Murrende smerter etter harde belastinger. Etter hvert kommer også denne smerten ved lav belastning eller også når du sitter stille.

3. Du kan bli hoven over beinet der det gjør vondt, og dersom betennelsen varer lenge kan du kjenne ømme knuter langs beinet.

Det er som regel lett for legen å stille diagnosen beinhinnebetennelse, ut fra hvor det gjør vondt. Du trenger bare en vanlig legeundersøkelse, så lenge det ikke er mistanke om at du har brudd i leggen.

Enklere bilde-plugin

Behandling av beinhinnebetennelse

Behandling av beinhinnebetennelse går ut på å dempe betennelsen og lindre smerten.

Selv har jeg god erfaring med å bruke kompresjonsstrømper de gangene jeg har tendenser til beinhinne betennelse. En prøver først og fremst å bruke avlastning som behandlingsmetode, men hvis dette ikke hjelper kan det være behov for operasjon.

i tillegg til å hindre at du får en ny betennelse senere.

Hva kan du gjøre selv?

Du bør trappe ned på aktiviteten, slik at muskulaturen som er betent får hvile. En løsning er å trene på andre ting enn det du til vanlig gjør.

Når du begynner og føle deg bedre og klar til å trene, er disse huskereglene gode:

1.    Unngå hardt underlag

Prøv å unngå å løpe på hardt underlag.

2.    Godt fottøy

Bruk gode sko, som er stabile og gir god demping.

3.    Så liten belastning som mulig

Sykling, gåing, ski og svømming er treningsformer som gir liten belasting på leggen.

4.    Fysioterapi

Fysioterapi er lurt da får en god oppfølging av kompetente personer.

Det er viktig at treninga er allsidig og ikke overbelaster det området som gjør vondt.

Såler

En analyse av løpestilen din kan være lurt. Her kan du finne ut om overpronerer. Det betyr at belastingen blir størst på innsiden av foten når du går eller løper. Hvis du har overpronasjon, bør du kjøpe treningssko som jevner ut det skeive. Du kan og bruke riktig tilpassede innleggssåler.

Enklere bilde-plugin

Medikamentell behandling

Behandling med medisiner har sjelden noen god effekt. Dersom du har akutte smerter i korte perioder kan du prøve å ta betennelsesdempende medisin over en kort periode, men da med veiledning fra lege. Det er ikke lurt og behandle seg selv med medisiner over tid, det kan gjøre vondt verre.

Kirurgisk behandling

Dersom egenbehandling og medisinsk behandling ikke hjelp, kan en prøve med operasjon. Operasjon blir vurdert etter at du har prøvd med all annen behandling i tre til seks måneder.

Operasjonen går ut på å «løsne» senehinna som ligger rundt muskelen, slik at muskelen får mer plass. Etter operasjonen får du en komprimerende bandasje som du skal ha på i åtte til ti dager. Du må gå på krykker i om lag ei uke. Etter fire til seks uker kan du begynne å trene. Operasjonen er vellykket for 80-90 prosent av de som tar den.

Forebygging av beinhinnebetennelse

1. Bruk gode sko

2. Prøv å unngå å springe på hardt underlag som asfalt

3. Legg om treninga, eller trapp ned, dersom du begynner å få vondt i leggen

4. Dersom du er nybegynner på løping, ha forsiktig progresjon

De fleste blir kvitt beinhinnebetennelse ved å hvile og trene på andre måter som ikke belaster leggen. Beinhinnebetennelse har likevel en tendens til å komme tilbake. Noen får kroniske plager som ikke vil forsvinne.