Slik ødelegges helsa av stillesitting

Slik ødelegges helsa av stillesitting

Vi må bevege oss mer i hverdagen. Stillesitting er direkte helsefarlig i lengden.

Det diskuteres stadig om fettprosent og effektive treningsøkter, men vi må også få fokuset over på mer bevegelse i hverdagen. Både på jobben og hjemme. Det forskes i dag i stor grad på sammenhengen mellom inaktivitet og helse. Konklusjonen er at stillesitting øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, diabetes og tidlig død. Stillesitting gjennom hele arbeidsdagen forkorter livet vårt!

Det anbefales nå å bevege seg minst en gang i timen

Undersøkelser som er gjort viser at voksne nordmenn sitter 60 prosent av tiden vi er våkene, og ungdommer cirka 70 prosent. Stillesitting reduserer det gode kolesterolet og stoffskiftet. I en artikkel i British Journal of Sports medicine konkluderte forskere med at stillesitting er verre enn røyking.

Det er ikke tvil om at vi må bevege oss mer og øke vårt fysiske aktivitetsnivå. Nå oppfordres også arbeidsgivere i større grad å fremme sunn livsstil, og gjøre tiltak på arbeidsplassene for å forebygge stillesitting. Har du en arbeidsdag som innebærer mye arbeid foran PC, bør du ta aktive pauser. Be om å få senk/hev pult, og skap et arbeidsmiljø der det er naturlig å bevege seg opp av stolen hver time.

Hjelper ikke å trene annenhver dag om du sitter på rumpa resten av uka

Det finnes nå forskning som viser at om du er inaktiv og sitter sammenhengende mye i løpet av arbeidsdagen, vil dette ikke nødvendigvis motvirkes av en god treningsøkt på ettermiddagen. Når du blir sittende flere timer sammenhengene, er konsekvensene at det skjer så mye negativt med muskelcellene at selv en time tøff fysisk trening ikke greier å oppveie den negative effekten. Denne negative effekten oppstår allerede etter 45–50 minutter med stillesitting. Den negative virkningen kan du motvirke med for eksempel fem minutters aktivitet hver time for og aktivisere muskulaturen og øke blodsirkulasjonen. Det viser seg at selv anbefalingen om 30 minutter med fysisk aktivitet hver dag, ikke alene vil klare å veie opp for lange perioder med stillesitting.

Beveg deg mer på jobben

Dersom du står og jobber i kortere eller lengre perioder vil de negativene virkningene av sittingen bli opphevet.

11 enkle tips du kan gjøre ved kontorpulten

  1. Knebøy
  2. Høye kneløft
  3. Utfall
  4. Tåhev
  5. Rulle på armer
  6. Strekk deg så lang du er
  7. Gå litt rundt
  8. Gå fem minutter i trappa
  9. Ta noen øvelser for overkropp med en treningsstrikk.
  10. Ta planken med noen kollegaer. Hvem klarer å stå lengst?
  11. Kjøp en aktivitietsmåler. Mange av disse gir deg et pip når det er på tide å bevege seg ut av stolen.