Slik kan yoga få deg til å sovne raskere
Tired Woman Sleeping On Bed during the day comfortably and blissfully

Slik kan yoga få deg til å sovne raskere

Sliter du med å sovne om kvelden? Da kan enkle yogaøvelser være løsningen.

Søvnmangel og stress kan være en ond sirkel. Ofte skyldes søvnproblemer bekymringer eller engstelse for både fremtid eller fortid, og i sin tur, vil det faktum at vi ikke får nok søvn gjøre oss stresset. Søvnmangel en ofte stor kilde til stress blant voksne. Forskning viser at yoga kan redusere stresshormonet kortisol og dermed gi bedre søvn, mindre stress og ha en positiv effekt på immunforsvaret.

Ved å senke stressnivået, berolige sinnet og lindre spenninger i kroppen, kan derfor en rolig yogapraksis være en effektiv måte for å falle i søvn lettere. Disse øvelsene kan du enkelt gjøre hjemme om kvelden eller i sengen før du legger deg. La pusten være fokusankeret gjennom alle øvelsene. Prøv og pust inn gjennom nesen og ut gjennom nesen, og for hver gang tankene dine begynner å «vandre», kontakt fokusankeret –pusten — og vend oppmerksomheten tilbake til «her og nå».

Sitt i hver stilling i alt fra 1-4 minutter – deretter er det bare å innta sengen.

1. Hjerteåpner med blokker og puter. (Har du ikke blokker, kan du bruke pledd og puter). 

2. Child Pose

3. Up the Wall Pose «Viparita Karani»

4. Foroverbøyinger

Sov godt!