Seks tips til hvordan gå mer til og fra jobb

Seks tips til hvordan gå mer til og fra jobb

Du trenger slettes ikke en hardøkt i treningsklær for å få bedre helse. En gåtur eller sykkeltur med litt tempo er definitivt undervurdert som trening, og kan langt på vei forebygge mange livsstilssykdommer.

1. Bruk gode sko

Gjerne joggesko eller tursko. Bytt eventuelt sko på jobben.

2. Bær småting på ryggen

Skaff deg en god sekk som ser ålreit ut! Mye bedre enn å bære tungt over den ene skulderen.

3. Kle deg etter forholdene

Varme, funksjonelle klær på kalde dager og lett tøy på varme dager. Ta med skift om nødvendig.

4. Oppsøk naturen

Legg turen i naturlige omgivelser der du kan. Gå langs vannet, gjennom parkområder, grønne lunger og skogholt. Finn en fin omvei eller kombiner gåing med sykling. 

5. Sett av tid

Å gå frem og tilbake til jobb går overraskende fort, men du trenger nok litt ekstra tid. Det vil du ikke angre på. Husk at du ikke trenger mer enn 15–30 minutter ekstra aktivitet i hver dag for å bli bedre i formen!

6. Gå av før

Dersom du ikke har mulighet til å gå hele veien til jobb – hvorfor ikke gå av bussen to til tre holdeplasser tidligere? Tenk så mye ekstra mosjon du får lagt inn!