Få bedre løpeteknikk med disse seks tipsene

Få bedre løpeteknikk med disse seks tipsene

Selv om det «bare er å løpe» er det ingen tvil om at riktig teknikk er avgjørende for bedre prestasjon.

Løping som bevegelsesform er noe de aller fleste får til, og den ligger i oss som en naturlig del av vårt bevegelsesmønster. Likevel er ikke riktig løpeteknikk en ferdighet alle har naturlig, men heller en tillært ferdighet som krever litt trening.

Ikke avgjørende for hverdagsmosjonisten

Perfekt teknikk er ikke det viktigste for hverdagsmosjonisten som i ny og ne løper i skogen, eller tar innimellom tar noen intervaller. Om man selv er tilfreds og ikke føler behov for utvikling på løpefronten, kan det være demotiverende å ta et steg tilbake. Det er ikke slik at en med «dårlig» løpeteknikk burde la være å løpe, eller at alle som løper bør terpe på teknikken.

Om du derimot ønsker å bli mer effektiv når du løper. Ønsker å få opp farten. Bli «lettere» i stegene og i tillegg være mindre skadeutsatt, følger nå noen gode tips!

Effektiv løping og løpsøkonomi

Som løper ønsker man å være så effektiv som mulig, og dette sier løpsøkonomien din noe om. Denne avhenger av mange faktorer. Enkelte er genetiske og andre er tillærte. Omkrets på leggmuskulatur og lengde på beina er eksempler på elementer som er avgjørende, og som det kan være vanskelig  å gjøre noe med. Likevel er det mye du også kan gjøre, og under har jeg samlet sammen seks tips til deg som vil bli flinkere til å løpe.

1. Se rett frem. Ikke ned eller opp

Retningen på blikket ditt påvirker hodets posisjon, som igjen påvirker overkroppens posisjon. Sørg for å holde blikket rettet fram slik at også ryggen havner i rett posisjon.

2. Overkroppen rak og noe fremoverlent

Jobb med å rette ut hofta og holde ryggen nøytral. Man ønsker verken en for stor svai eller for stor krum i korsryggen. Samtidig som overkroppen er rak, skal den tiltes noe fremover. Det er viktig at denne fremoverlente bevegelsen ikke skjer i hofta, men i anklene. Det skal dannes en rett og fremoverlent linje fra helen til skuldrene.

Test: Stå rett opp og ned og forsøk å lene kroppen fremover ved å skape en mindre vinkel i anklene. Automatisk vil man etterhvert sette den ene foten foran den andre, for å ta seg i mot da kroppen beveger seg fremover.

3. Effektive steg

Dette er svært viktig for løpsøkonomien. Et steg som dytter løperen oppover koster unødvendig mye krefter. Vi skal fremover, ikke opp i luften.

Se for deg en som løper på en bane: Sett fra siden skal hodet til løperen holde seg i omtrent samme høyde hele veien. Man ønsker altså ikke at det skal skje mye bevegelse opp og ned. Forsøk også å jobbe med korte steg og høy frekvens, da lengre steg automatisk vil kreve mer vertikal bevegelse.

4. Plassering av foten

Uavhengig om du løper på helen, midten eller foran på foten er det fordelaktig at foten treffer underlaget rett under, eller litt foran hofta. Det gir mindre belastning på hamstringen. Samtidig skyves foten direkte bakover som flytter løperen framover. Farten vil bremses om foten havner for langt foran kroppen.

5. Rotasjon i bekkenet

Hofta og bekkenet er viktige komponenter for god teknikk. Mange løper med for mye rotasjon i bekkenet som gjør at overkroppen må kompensere og roterer desto mer. For lange steg bidrar også til økt ekstensjon i hofta og økt rotasjon i bekkenet.

Forsøk å holde hofta nokså stabil, men med en naturlig rotasjon. En ha en sterk og stabil kjernemuskulatur hjelper til her.

6. Armbevegelse skjer fra skuldre, ikke albuer

Bevegelsen i armene fører (kanskje åpenbart) ikke kroppen fremover. Den er likevel viktig fordi den virker som motvekt til momentet som skapes fra bena. Overdreven armbruk, aktiv bøy og utstrekning i albuen krever mye energi og er unødvendig.

Vær oppmerksom på å slappe av i armene og tenk at bevegelsen skapes i skuldrene. Husk å holde skuldrene lave når du løper.

Husk på dette når du skal jobbe med teknikk

Selv om alle disse elementene henger sammen og til en viss grad avhenger av hverandre, kan det være lurt å fokusere på en ting av gangen.

Neste gang du skal på løpetur velger du deg ut et par ting å fokusere på. Når du merker at dette har blitt naturlig for deg fortsetter du med et par til. Slik vil du gradvis tilegne deg bedre løpeteknikk.

Det kan være en fordel å jobbe med teknikkene i motbakke til å begynne med. Finn en slak bakke utendørs eller skru opp stigningen på mølla.

Husk at det tar tid å endre løpeteknikk fordi man allerede har godt innarbeidede vaner i bevegelsesmønsteret. Vær tålmodig og bruk tid! På lik linje med annen idrett krever gode ferdigheter mye trening over tid.