Seks kostholdsvalg som gir uttelling

Seks kostholdsvalg som gir uttelling

Sunne vaner trenger ikke være så kompliserte! Her får du seks kostholdsvalg som hver for seg ikke er så omfattende, men som samlet kan utgjøre en stor forskjell.

1. Frokost eller ekstra søvn?

I stedet for å droppe frokosten, sett på vekkerklokka 15 minutter tidligere. Da rekker du å lage en skål med havregrøt toppet med nøtter eller to skiver med grovbrød – et måltid som gir langvarig energi og gjør deg opplagt frem til lunsj.

2. Salat eller varmrett i lunsjen?

Dropp varmretten i lunsjen til fordel for en salat fra salatbuffeten. Ofte er varmrettene kaloririke. Fyll på rikelig med grønnsaker, magert kjøtt og grovt brød. Antioksidantene gjør deg god og mett langt utover dagen!

3. Nøttepose eller stupsulten?

Ha alltid en nøttepose liggende i veska eller hanskerommet i bilen. En pose med nøtter kan komme deg til gode på vei hjem fra jobb eller det kan lønne seg med en håndfull nøtter før en tur på matbutikken. Da unngår du å være stupsulten og impulsiv når du skal handle.

4. Handleliste eller implulskjøp?

Finn frem handlelista med ingrediensene til middagen du planla dagen før når du er på butikken. Dette sparer både tid på og du unngår de verste fristelsene.

5. Én eller to porsjoner til middag?

I stedet for å forsyne deg to ganger, prøv heller å nøye deg med én god porsjon. Et godt råd er å følge «tallerkenmodellen»: halve tallerkenen med grønnsaker, deretter 1/4 med kjøtt/fisk/fugl og 1/4 med pasta/ris/poteter.

Kos deg med maten! Tar du deg god tid vil du oppdage at du faktisk er mett før du vanligvis pleier å forsyne deg på nytt.

6. Is eller frukt til dessert?

Kjøp inn kurver med jordbær eller lag en «himmelsk lapskaus» av ulike typer frukt. En sunn dessert har man alltid plass til!