Prøv deg på jogging
Young sporty girl running on a field near the trees at sunset in summer. Athlete running on the off road in the evening. Active woman. Sport and healthy lifestyle. Jogging, fitness. Woman runners

Prøv deg på jogging

Å øke tempoet fra rask gange til jogging har vist seg å ha flere helsebringende effekter.

Hva skjer når vi trener kondisjon?

Når vi trener kondisjonstrening som jogging f.eks., trener vi innenfor det man kaller aerob sone. Aerobe prosesser betyr «med luft». Musklene trenger oksygen for å kunne holde ut over lengre tid, og når du trener kondisjon/utholdenhet, tvinger du lungene og hjertet til å jobbe hardere for å få ut nok oksygen til musklene i kroppen. Eller sagt på en annen måte – der er hjertets evne til å pumpe blod med oksygen ut i kroppen, som avgjør hvor utholdende vi er. Siden hjertet er en muskel, kan vi trene denne muskelen på lik linje som all annen muskulatur i kroppen. Hjertet vil med slik trening etterhvert klare å pumpe ut mer blod per hjerteslag, og i tillegg utvikles de minste blodårene i kroppen. Disse blodårene (kapillærene) er viktige for å få en mer effektiv tilførsel av oksygen til musklene.

Kondisjonstrening styrker altså hjertet, lunger og gir en bedre blodflyt. Det kan vedlikeholde eller sørge for at skjelettet ditt blir sterkere. Det øker utskillelsen av endorfiner og gir en økt følelse av velvære, forebygger stress og depresjoner. I tillegg forebygger du en rekke sykdommer som blant annet diabetes type 2, høyt blodtrykk og slag. Blant andre helsefordeler er et bedre immunforsvar, det kan lette kroniske muskelsmerter og har en positiv innvirkning på kolesterolet ditt.

Ekspert sier følgende om jogging:

«Å jogge er effektivt», sier Sigmund Alfred Anderssen, professor og seksjonsleder ved Seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges idrettshøgskole.

– «Formen blir bedre av å jogge enn av å gå». Han legger til at bruk av muskulaturen har flere positive effekter. «Vi vet at når vi bruker muskulaturen setter vi i gang en rekke fysiologiske prosesser, for eksempel blir fettstoffomsetningen bedre», sier Anderssen. «Flere sykdommer kan også behandles med jogging».

– «Jogging blir ofte brukt i behandling av høyt blodtrykk. Enkelte med diabetes type 2 kan også ha positiv effekt av jogging, da blodsukkerreguleringen blir betydelig bedre».

Så hva er best for deg? Det kommer an på hvor i livet du er og hvilken form du er i.

– «Jeg vil slå et slag for begge deler. Hvis du er i dårlig form vil det å gå oppleves som høy intensitet. Er du godt trent vil ikke en gåtur påvirke deg. Litt er bedre enn ingenting», sier Andersen.