Overkom dørstokkmila med disse tipsene

Overkom dørstokkmila med disse tipsene

Du er ikke alene hvis du merker at motivasjonen for å trene ute blir merkbar lavere når det er mørkt og kaldt ute. På denne årstiden utfordres vi litt ekstra med vær og vind når vi skal ut å løpe eller gjøre en annen treningsøkt.

Hva stopper deg?

Det heter jo at ”det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær” og det stemmer når det kommer til å holde seg tørr og varm. Men hva kan du gjøre når du kjenner at det frister mer å være inne i varmen, med fyr i peisen og en kopp te eller varm kakao i hånden. Du får plutselig innmari lyst til å lese en bok, som har ventet en evighet på deg eller du bare MÅ se neste episode av din favorittserie på Netflix. Noen ganger så finner vi på så mye for å ”slippe” å gå ut selv om vi egentlig har veldig lyst. Så hva er det som stopper deg da?

Tankene dine!

Men det er bare tanker – og vi er ikke tvunget til å leve ut tankene våre. Vi har en fri vilje som gir oss muligheten til å gå mot tankene og få gjort mer av det vi har lyst til. Jeg skal dele min 5 beste tips til hva du kan velge å gjøre når motivasjonen daler i takt med at temperaturen ute faller.

1. Favorittmusikk

Lag deg en spilleliste med dine favorittlåter eller bruk en spilleliste som andre har opprettet med musikk som gir deg en enorm lyst til å bevege deg. Hvis du setter musikken i øret allerede inne mens du kler deg på til å gå ut, da vil du kjenne at dørstokken er mye lavere enn den var før. Gjør det du liker best når du kommer ut – f.eks. gå deg en tur i raskt tempo til musikken eller løp en runde som passer til dagsformen og musikken. Legg gjerne inn noen av dine favorittøvelser underveis når du kommer til steder det kan passe.

2. Belønning

Belønning fungerer også på voksne. Du kan enten ordne belønningen selv, eller du kan avtale med samboer, venn/venninne om å belønne deg når du har vært ute å trent. Lag en avtale om at du f.eks. kan se en ny episode av din favorittserie ETTER trening eller at du kan nyte en sunn dessert. Det er bare du som vet hvilken belønning du trenger for at den skal lokke deg ut på trening.

Enklere bilde-plugin

3. Gå mot tankene dine

Hvis du er den som finner unnskyldninger og lager hindringer for å komme deg ut – slutt med det! Enklere sagt enn gjort, men en god øvelse er å bli bevisst på tankene dine og at du ikke trenger å følge de. Gå mot tankene dine, utfordre deg selv og gjør det motsatte av det tankene dine forteller deg.

4. Legg lista lavt

Å komme deg ut over dørstokken er en god start. Legg lista lavt for hva du skal gjøre. Det er ikke så viktig hva du gjør, bare du kommer deg ut og gjør NOE aktivitet! Enten sykling, rask gange, hoppetau, tur i skogen, trappeløp eller intervall i motbakke eller noen styrkeøvelser, så er alt bedre enn å sitte i sofaen. Vær fornøyd med det du får/har gjort, gi deg selv en klapp på skulderen for at du kom deg ut og tenk at det var bra nok og at du er bra nok.

5. Pimp opp badet

Etter trening så gleder de fleste seg til en deilig, varm og velduftende dusj. Men det er kanskje ikke nok til å lokke deg ut over dørstokken når motivasjonen mangler og det er kaldt ute. Hva hvis du gjør noe ekstra ut av badet? Finn frem duftlys, kjøp en luksus-såpe eller badeolje til badekaret. Legg til rette for en skikkelig spafølelse når du kommer hjem etter trening og skal i dusjen. Kanskje fylle opp badekaret med ekstra varmt vann før du går ut, så er det klart til å krype nedi og nyte med en gang du kommer hjem. Høres ikke det bare helt fantastisk ut?

Da ønsker jeg deg lykke til med utetreningen på tross av dalende motivasjon og fallende temperatur.