Nyt julen uten dårlig samvittighet

Nyt julen uten dårlig samvittighet

Julen skal være en hyggelig høytid sammen med familie og venner, og god mat hører til. Ikke fortvil hvis du er redd for at julen skal ødelegge de gode rutinene du har bygget deg opp. Med enkle grep kan du nyte julen uten dårlig samvittighet!

Hvordan nyte julen med den beste samvittigheten?

Julen er en tid fylt med sosialt samvær, og med det kommer ofte et høyt mat- og alkoholinntak. Selvfølgelig er det viktig å kose seg i julen! Likevel er det lurt å ikke la alle de gode vanene du har opparbeidet deg falle bort. Her er en liste med noen triks du kan bruke for å gå inn i det nye året på best mulig måte!

1. Start dagen din som du pleier

Dette punktet gjelder ikke julaften og første juledag med lang og deilig julefrokost, men alle de andre morgenene. Ikke fall for fristelsen til å trekke julematen frem til frokost i hele julen. Et tips for å få en ekstra frisk og god start på morgenen, er å drikke varmt vann med ferskpresset sitron i så snart du står opp. Dette kickstarter fordøyelsen og forbrenningen din. Deretter kan du spise din vanlige frokost, gjerne en frokost rik på proteiner og fett. Dette setter deg opp for en god appetitt-regulering resten av dagen.

2. Ikke hopp over måltider

Det er lett å tenke at en kan spare kalorier til neste måltid ved å hoppe over frokost eller lunsj. Dette vil faktisk kun gjøre at du spiser mer! Har du trent før et juleselskap, eller er ekstra sulten, er det lurt å få i seg et lite proteinrikt måltid før du drar. Da slipper du å bli kjempesulten som gjør at du spiser mer, og lettere tar valg som er ugunstige.

3. Ikke tenk svart-hvitt

Ikke press deg ekstra mett med tanker om at du skal spise 100% sunt i morgen. Det er heller ikke lurt å nekte seg det en faktisk har lyst på. Hvis du tenker sjokolade-nekt hører hjernen din kun sjokolade, og det vil være ekstra vanskelig å styre seg. Ofte ender det med at en sprekker og spiser alt for mye. Unn deg heller en bit og fokuser på alt det andre du kan spise så mye du vil av, som frukt og grønt.

4. Ta med deg en sunn rett

Det er alltid hyggelig å bidra med noe til et selskap. Ta med en salat, bakte rotgrønnsaker eller klementiner for eksempel. Da vet du at det er noe sunt du kan spise og det blir alltid godt tatt imot. Du skal selvfølgelig ikke bare spise det sunne du har med, men da har du i hvert fall noe du kan fylle tallerkenen din med.

5. Puss tennene etter at du har spist

Dette kan hjelpe deg å avslutte et måltid, så slipper du å sitte og småspise når du egentlig er mett.

6. Bestem deg på forhånd

Kjenn etter om du faktisk har lyst på de «tørre» julekakene midt på dagen, eller om du tar en for å være høflig eller fordi du kjeder deg. Er du sulten bør du spise noe proteinrikt i stedet. Skal du på en bedre middag, nyt det! Husk og ikke spis bare for å spise, eller fordi du tror at andre forventer det. Det er din kropp, og det er du som bestemmer hva som skal i den!

7. Spis med tilstedeværelse

Ikke kast i deg maten, men nyt hver eneste bit. Smakene, luktene og utseende. Tygg godt og legg ned bestikket mellom bitene. Det viser seg at å konsentrere seg om maten vi spiser, gjør at vi faktisk spiser mindre. Nyt julematen skikkelig og med god samvittighet.

8. Planlegg en hyggelig aktivitet

Juledagene trenger ikke kun å bestå av TV-titting og spising. Ta med venner og familie ut på skogstur, skitur eller en tur på skøytebanen. Mange har også behov for litt alenetid i julen, og lar det seg gjøre er en treningsøkt helt alene også nydelig. Alle har godt av å komme seg ut av huset og få frisk luft. Da smaker middagen også ekstra godt etterpå.

9. Senk skuldrene

Pust med magen, gjør gjerne litt avspenning eller les en god bok. Legg inn pauser i alt som skjer i julen og ta litt tid for deg selv.

 

Dette innlegget har tidligere blitt publisert på Helene Ragnhilds blogg