Nøtter sies å være sunt, er det egentlig det?

Nøtter sies å være sunt, er det egentlig det?

Nøtter er uten tvil sunt! Nøtter er noe av et mest næringsrike vi har. Ikke bare er de fulle av sunne fettsyrer, men også rike på proteiner, fiber, vitaminer, mineraler og antioksidanter. Nøtter inneholder blant annet de essensielle omega-3 og omega-6 fettsyrene som vi er avhengige av. Dette er noe kroppen ikke klarer å lage selv, derfor må vi få disse fettsyrene gjennom kosten.

Nøtter er sunt, men inneholder mye fett og dermed også mange kalorier. Hele 45- 75 % av nøttenes vekt består av fett. Derfor vil nøtter kunne gi en utfordring ved for stort inntak, for dem som ønsker å gå ned i vekt for eksempel. Spis gjerne nøtter hver dag, men det holder med en håndfull (ca. 20 gram). Dette har også vist seg å effektivt redusere risikoen for hjerte-og karsykdommer.

Enklere bilde-plugin

Pistasjnøtter

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 121
Fett: 9,7 g
Protein: 4,1 g
Karbohydrater: 4,3 g

Pistasjnøtter har et høyt kaliuminnhold og er fulle av antioksidanter.

Enklere bilde-plugin

Mandler

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 122
Fett: 10,4 g
Protein: 4 g
Karbohydrater: 2,7 g

Mandler inneholder mye E-vitamin og mineraler.

Enklere bilde-plugin

Valnøtter

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 134
Fett: 12,4 g
Protein: 2,8 g
Karbohydrater: 2,6 g

Valnøtter har et høyt innhold av antioksidanter og C-vitamin, faktisk dobbelt så mye som andre nøtter.

Enklere bilde-plugin

Cashewnøtter

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 118
Fett: 9,3 g
Protein: 3 g
Karbohydrater: 5,2 g

Cashewnøtter har et høyt innhold av jern.

Enklere bilde-plugin

Pekannøtter

Næringsinnhold per neve, cirka 20 gram:

Kalorier: 137
Fett: 13,6 g
Protein: 1,6 g
Karbohydrater: 1,7 g

Pekannøtter har et høyt innhold av fiber og C-vitamin.

Enklere bilde-plugin

Få i deg riktig næring gjennom disse nøttene:

Protein
Squashfrø, gresskarfrø, peanøtter, mandler, pistasjnøtter og sesamfrø er spesielt rike på protein, med over 20 gram protein per 100 gram nøtter.

Vitamin E
Solsikkefrø, mandler og gresskarfrø, peanøtter er rike på vitamin E.

Vitamin B1
Linfrø, solsikkefrø og macadamianøtter, sesamfrø og pistasjnøtter er rike på vitamin B1.

Vitamin B2
Mandler er spesielt rike på vitamin B2. Solsikkefrø, sesamfrø og pistasjnøtter er også rike på vitamin B2.

Vitamin B6
Solsikkenøtter, pistasjnøtter og sesamfrø med skall er rike på vitamin B6.

Kalsium
Sesamfrø med skall, mandler og linfrø er rike på kalsium.

Jern
Sesamfrø med skall, gresskarfrø, cashewnøtter, linfrø, solsikkefrø og peanøtter og pistasjnøtter er rike på jern.

Sink
Gresskarfrø, sesamfrø, pinjekjerner, cashewnøtter, solsikkefrø, pekannøtter, linfrø, paranøtter og peanøtter er rike på sink.

Selen
Paranøtter og solsikkefrø er rike på selen.

Fiber
Linfrø, mandler, sesamfrø, pistasjnøtter, hasselnøtter, pekannøtter peanøtter, valnøtter og gresskarfrø rike på fiber.