Norske ledere må legge til rette for at ansatte trener

Norske ledere må legge til rette for at ansatte trener

-Norske ledere må ta ansvaret for å tilrettelegge for fysisk aktivitet blant de ansatte. Vi ser at bedrifter som satser på å tilrettelegge for fysisk aktivitet har lavere sykefravær og god teamspirit, sier Hans Anderssen.

Han er daglig leder i helse- og aktivitetsappen MotiOne og partner i konsulentselskapet Zeppelin.

– Det er alt for få som beveger seg nok, sier Hans Anderssen. To av tre voksne trener for lite. Det vil si mindre enn det minimumet på 150 aktive minutter i uken som er helsemyndighetenes anbefaling. I tillegg er det bare 1 av 5 som oppfyller anbefalingene om styrketrening 2 ganger i uken.

– Å få ansatte i bedre form betaler seg i kroner for arbeidsplassen og i helse for hver enkelt medarbeider, sier Anderssen.

Forskning viser at fysisk inaktive arbeidstakere og arbeidstakere med en usunn livsstil er mindre produktive, har høyere sykefravær og har lavere arbeidsevne når de er på jobb enn ansatte med sunn livsstil.

– Hvis du leder noen, har du ansvar for at de presterer best mulig. Det er en helhet hvor det fysiske, mentale og sosiale henger sammen. Når ansatte blir aktive reduseres sykefraværet mens trivsel, jobbengasjement og produktivitet øker, sier han.

Arbeidsgiver har virkemidlene

– Vi mener ledere i norske bedrifter må ta en større del av ansvaret for å holde de ansatte sunne og friske. Arbeidsgiver er den med de største mulighetene til å fikse dette, og er samtidig den som har størst nytte av en sunn arbeidsstyrke og befolkning, sier Anderssen.

– For å få gode resultater viser erfaring at det å være en del av gruppe, hvor du opplever god kollegastøtte og kanskje litt velment sosialt press, gir best effekt. Det handler om å heie på hverandre og få en følelse av å bli sett og heiet på.

For det andre er motivasjon fra ildsjeler i bedriften som motivere kollegaene sine til å trene viktig for å få varige resultater. – En positiv kollega som igangsetter treningen og motiverer underveis kan være en god frontperson for treningsopplegget, sier Anderssen som mener at ildsjelene er en av de viktigste ingrediensene når et nytt treningsopplegg skal inn i bedriften.

MotiOne-sjefen sykler til jobb hver dag, hele året. Han oppfordrer og legger til rette for at sine kolleger skal gjør det samme. Men legger heller terskelen lavt enn høyt, slik at flere på arbeidsplassen blir med.

– Som daglig leder i helse- og aktivitetsappen MotiOne er jeg selvsagt opptatt av å holde alle ansatte sunne, friske og engasjerte. Men det betyr ikke at jeg tvinger folk til å delta i Birken. Jeg oppfordrer selvsagt til trening, men også til hverdagsaktiviteter som turer i marka og til å gå av bussen et par holdeplasser tidligere og gå resten av distansen.

Grundereventyr får nordmenn opp av sofaen

-Vi i MotiOne er opptatt av å motivere ansatte til å være mer aktive og få bedrifter til å ta et større ansvar for ansattes helse. Vår tilnærming er via felleskapet på arbeidsplassen, et sted de fleste av oss er over 8 timer om dagen. I tillegg til å redusere sykefravær og øke produktiviteten, ønsker vi å styrke samholdet og trivselen i norske bedrifter.

Gründerbedriften hjelper allerede noen av Norges største merkevarer som Asko, Meny og Vinmonopolet.

Tydelig beskjed til norske ledere

Det holder ikke å få de som allerede trener til å trene enda mer. Man må legge til rette slik at hele bedriften kan være med, alt fra maratonløperen til han eller hun som ikke har trent siden ungdomsskolen.

– Det gjøres mye bra i mange bedrifter, men det gjøres for lite for å få med alle de som i utgangspunktet ikke trener. Det er de som ikke er aktive som har mest gevinst av trening, sier Anderssen.

Trening øker kreativiteten

Fysisk aktivitet gir ikke bare friskere ansatte og lavere sykefravær, det gjør også arbeidstakerne smartere og mer kreative. – Fysisk aktivitet forbedrer hjernen på alle områder. Man blir mer kreativ, man husker bedre, man blir mer konsentrert og tåler stress bedre. Alle disse områdene er viktige for å kunne prestere bedre på jobben og få mer gjort, sier Anderssen.

– Mange folk som er utrente tror at trening skal være så hardt. Men for de fleste vil gåing være trening, forutsatt av at man går litt fort. Selv for de best trente så vil det å gå være trening dersom det er i trapper eller i motbakke. Å gå kan være veien fra sofaen til toppform. Husk at toppformen kan måles i så mangt. Følelse av velvære og overskudd, tid opp et fjell eller rundt et vann, sier Anderssen som viser til at sammenhengen mellom fysisk aktivitet og fysisk og mental helse er veldig sterk.