Myter om ryggsmerter

Myter om ryggsmerter

Svært mange opplever ryggsmerter i løpet av livet. Det er mange misoppfatninger til hvorfor man får ryggsmerter, og disse mytene blir fort en unødvendig grunn til bekymring.

Det er normalt å ha vondt i ryggen. Vanligvis avtar smerten i løpet av noen dager eller uker, men det er vanlig at problemet kommer tilbake senere. De aller fleste kan fortsette eller raskt gå tilbake til sine daglige aktiviteter, selv om noe av smerten fortsatt er der.

Til tross for kunnskapen om ryggsmerte er det fortsatt mange misoppfatninger der ute og i en hverdag som naprapat hører jeg ofte følgende:

Noe må være skadet eller ødelagt!

Ryggen kan verke uten at noe er ødelagt eller skadet. Smerte er ikke det samme som skade. Ryggen er en veldig stabil og sterk konstruksjon som tåler mye. Den er vanskelig å skade.

Smertene kommer av prolaps eller nedslitt mellomvirvelskive

Mange har prolaps uten å vite det. Omtrent halvparten av alle ryggfriske 40-åringer har faktisk et prolaps i nedre del av ryggen. Prolaps gir med andre ord ikke nødvendigvis symptomer og ofte leger det seg selv. Ryggen forandres med alderen og dette starter allerede i slutten av tenårene, og gjelder alle – både folk med og uten ryggsmerter. Ryggsmertene forårsakes sjelden av slitasje på mellomvirvelskivene. Smerte som kommer fra muskler, sener og leddbånd er den vanligste årsaken.

Det er best å hvile til smertene går over

Det er bra å være aktiv. Bevegelse kan redusere hevelse, øke blodsirkulasjonen og optimerer det biologiske forholdet i vevet, og på den måten kan det leges raskere. Det har vist seg at hvile hemmer forbedring ved at du mister kondisjon, muskelmassen minsker og blodsirkulasjonen minsker. Selv om visse aktiviteter kan øke smerten der og da er det bra for ryggen både på kort og lang sikt å være i bevegelse. I tillegg kan hvile få deg til å miste troen på at du klarer å håndtere dine smerter. Ved akutt vond rygg er for eksempel korte gåturer å anbefale.

Smerten gjør at jeg må holde meg hjemme

Selv om smerte er ubehagelig er det du selv som bestemmer hvor mye det skal få påvirke din hverdag. De som aktivt opprettholder sine sosiale kontakter og fritidsaktiviteter opplever mer kontroll og mindre problem.

Jeg bør ikke ta smertestillende tabletter

I begynnelsen av en smerteperiode kan smertelindrende medisiner hjelpe deg å være aktiv og på den måten håndtere plagene.