Mat som får fart på forbrenningen

Mat som får fart på forbrenningen

Maten gir energi til forbrenningen som skjer under trening og sørger samtidig for at kroppen restituerer seg raskt. Men bare hvis du spiser riktig mengde og setter sammen kosten riktig. Det er fem ting du må være oppmerksom på for å få maten til å jobbe for deg.

Spis på riktig tidspunkt

Spiser du for nær treningstiden skvulper maten i magen. Omvendt kan du komme til å mangle energi hvis du spiser for tidlig. To til tre timer før trening er det beste tidspunktet for et større måltid.

Dropp energibarer under trening

Under lange og intense treningsøkter kan det være behov for påfyll av energi, da hovedsakelig karbohydrater. Da kan energibarer være et godt alternativ. Men for de fleste treningsturene er det bedre å la kroppen tære på sine egne reserver.

Bygg opp kroppen etter trening

Senest 30 minutter etter en hard treningsøkt skal du spise et måltid med både proteiner og karbohydrater. Et hovedmåltid er ideelt, men du kan alltids ta en brødskive med pålegge eller yoghurt mer havregryn hvis du er på farten.

Spis grønt og fettfattig

Mye frukt, grønnsaker, kylling og grove karbohydrater gir kroppen energi når den skal gjenoppbygges etter endt treningsøkt. Bare med de riktige treningsstoffene innabords kan den kvittere med ny styrke, fylte karbohydratlagre og stabil mineralbalanse.

Skjem bort deg selv etter trening

Men ikke gjøre det med usunn malt eller snacks. Mange har en tendens til å storspise etter trening fordi de føler at de har forbrent masse kalorier. Men da får du fort i deg mer enn det du har kvittet deg med. Unn deg heller et spabesøk eller kos deg med en ny bok.