Kroppen svarer umiddelbart

Kroppen svarer umiddelbart

Aktivitet og trening har en rekke positive effekter på kroppen. Ikke alle disse er like lette å legge merke til.

Hva skjer i kroppen under og etter aktivitet?

Når vi er aktive, skjer det enkelte ting i kroppen som vi legger merke til med en gang, som for eksempel at vi blir litt andpustne, får høyere puls og vi blir varme. Noen prosesser i kroppen merker vi ikke når vi er fysisk aktive eller etter at vi har vært i aktivitet, men disse prosessene er likevel viktige for at kroppen skal fungere og for at vi skal være friske. Dette gjelder for eksempel metabolske prosesser, som nedbrytningen av blodsukker og blodfett, eller senket blodtrykk.

I timene etter aktivitet, og opp mot et døgn etterpå, synker blodtrykket markant sammenlignet med vanlig blodtrykk i hvile. Når du er i bevegelse, øker energiforbruket med en gang. Allerede ved å stå, sammenlignet med det å sitte, aktiviseres flere muskler og forbrenningen øker. ​

Dersom du har vært i aktivitet med høy intensitet, har du en høyere forbrenning i tiden etter aktiviteten, for eksempel når du kommer hjem og setter deg i sofaen. Den økte forbrenningen er avhengig av hvor hard aktiviteten har vært, og kan merkes det nærmeste døgnet etter at du har vært i aktivitet. Regelmessig fysisk aktivitet har også en positiv effekt på fordøyelsen.

Det er en rekke helsegevinster ved å være aktiv regelmessig – ta bena fatt til jobb, sykle eller gå på tur med venner, prøv ut trening på et treningssenter, bli med barna dine på lek i parken, meld deg på et bedriftslag i en idrett du liker – bare kreativiteten setter grenser!