Jakten på løpegleden

Jakten på løpegleden

Jeg er ikke en typisk løper. Løpssteget mitt er langt fra perfekt, og jeg har i alle fall ingen løpekropp med mine korte bein og litt tunge bakdel. Likevel bestemte jeg meg i fjor for å gi denne omdiskuterte løpingen en sjanse. Og det angrer jeg ikke på!

Hvorfor løpe?

Grunnene til å løpe er mange. For det første er det faktum at du selv bestemmer hvor og når du skal løpe, og at det er helt gratis viktige momenter. I tillegg er løping lett å variere, og det er svært effektiv trening. Fysiologisk sett bidrar løping til å styrke både hjerte og skjelett, og det motvirker livsstilsrelaterte sykdommer.

Stressfri sone

Sist men ikke minst – og det som får meg gjennom økt etter økt – er at det gjør noe med hodet. Du får en pause fra alt kjas og mas i hverdagen, en avkobling uten like! Stressfri sone, tid til å tenke og reflektere. Puste inn og ut, og kjenne at kroppen fungerer. “Runners high” – når du føler du svever, og smilet blir større og større for hver meter du legger bak deg, uten at du helt skjønner hvorfor. Løping er rett og slett terapi på så mange måter og jeg anbefaler alle som én å gi det en sjanse.

Enklere bilde-plugin

Mine beste tips – fra én nybegynner til en annen

1. Vær tålmodig!

Og her mener jeg tålmodighet i alle sjangre. Prøv å huske på at det tar tid å bygge opp en stålkondis, og at veien til et løpehjerte ikke blir til ved å løpe seg i senk hver eneste økt til svetten spruter og melkesyren er opp til ørene. Da vil du mest sannsynlig forbinde løping med noe vondt, og kanskje til og med gi opp etter hvert (snakker av egen erfaring). Prioriter de rolige øktene. Løp så rolig at det nesten er flaut, og kos deg! Ikke prøv å ta igjen personen foran deg, selv om du vet du kan.

2. Les “Født til å løpe” av Christopher McDougall.

Jeg har snart lest denne boken tre ganger, og for hver gang jeg legger den fra meg resulterer det i det samme; løpetur. Den vekker rett og slett en enorm løpelyst i meg. Ved første øyekast handler boken om ultraløping og om hvorvidt vi burde løpe med eller uten sko. Men den handler om så mye mer, og måten den beskriver løpeglede på er helt unik.

3. Det er lov å på joggetur.

Og spesielt i oppoverbakker. Det gjør jeg stadig vekk når jeg løper lengre turer som skal være rolige og der pulsen skal være lav.

Enklere bilde-plugin

4. Meld deg på et løp!

Det er gøy å ha noe å trene mot, og et løp i fremtiden er en god drahjelp over dørstokkmila på tunge dager. Ikke minst finner jeg det utrolig motiverende på selve løpsdagen når jeg møter spreke og freshe mennesker i alle aldre, former og fasonger.

5. Hvil og spis.

Uten mat og drikke (og hvile!!) duger helten ikke. Hvil ekstra godt etter harde økter og fyll på med god mat. Karbohydrater er din venn!

6. Tren med venner eller kjæreste.

Vær sosial og tren samtidig – to fluer i en smekk! Formen til den enkelte trenger ikke å ha så mye å si heller. Jeg løper både med venner som er mye bedre trent enn meg (da får jeg en hardere økt, og vedkommende får en rolig økt), og med venner som er mindre trent enn meg (motsatt effekt).

Lykke til, løpegleden er nærmere enn du tror! 🙂

Enklere bilde-plugin