Hvorfor velge gruppetrening?
Group of smiling friends at gym exercising on stationary bike. Happy cheerful athletes training on exercise bike. Young men and woman working out at spinning class in the gym.

Hvorfor velge gruppetrening?

Gruppetrening er i dag en svært velkjent treningsform, og hver uke tilbys det en rekke ulike gruppetimer ved de fleste treningssentre. Men hvorfor velge gruppetrening? Er det like bra som å trene på egenhånd?

Forskningen har vist at det å trene sammen med andre, påvirker hver enkeltes innsats, og man presterer bedre. Vi gir altså mer på trening når vi trener sammen med andre. Trening i grupper gir deg inspirasjon og resultater. I tillegg viser en rekke forskning innen motivasjonspsykologien, at det å være en del av et felleskap og oppleve tilhørighet til noe eller noen, har positiv påvirkning på den indre motivasjonen, trivsel, glede og opprettholdelse av treningen/aktiviteten.

Instruktøren i gruppetrening, bidrar også til økt motivasjon, da hun/han veileder deg trygt gjennom timen, «pusher» deg det lille ekstra, og er der for at nettopp du skal lykkes. Gruppetrening byr også på et hav av ulike muligheter og variasjoner, og er derfor et effektivt verktøy på veien til å nå dine personlige treningsmål! Den sosiale treningsarenaen bidrar til glede, trivsel, økt innsatsvilje, mestringsfølelse og «godfølelse», i tillegg til en rekke helsefremmende effekter.

Så hvem passer gruppetrening for?

Gruppetrening passer for alle! Gruppetrening passer for kvinner og menn i alle aldre, med alle ulike typer forutsetninger og målsettinger. På 1980- tallet, da gruppetrening virkelig ble en mer omfattende og populær treningsform, ble treningen kalt «aerobic dance», og timene bestod av ulike typer bevegelser og dans til musikk. Det ble godtatt å delta i intensjonell trening, og gruppetimene appellerte spesielt til kvinner. Det var først på slutten av 1990-tallet at navnet «aerobic dance», ble endret til «group exercise», og dette kan være noe av grunnen til at mange menn fortsatt i dag tror at alle gruppetimer handler om bevegelser til musikk og stiller krav til rytme og koordinasjon. Men dette er feil!

I dag omfatter gruppetrening så mye, mye mer. I dag tilbyr treningssentrene alt fra klassiske «aerobic»-, step- og dansetimer, til knalltøffe spinningtimer, bootcamps, sirkeltrening, utfordrende løpetimer, ulike former for intervall-trening, kettlebells, boksing, crossfit-inspirerte timer, styrke osv. Du finner også alle typer yoga-timer, stretching og andre såkalte «body and mind»-timer. Det finnes altså gruppetimer som passer for alle, og det kan være fint å bare benytte seg av gruppetreningstilbudet, eller som et supplement til egentrening, for å sørge for variasjon i treningen. Kanskje vet du at du for eksempel burde trene mer bevegelighet, men synes det er kjedelig og utsetter det? Da er svaret «Gruppetrening». Da blir timen en fast avtale du må forholde deg til, og det er lettere å få gjennomført økten. I tillegg får du kyndig og god hjelp gjennom hele timen.

Gruppetrening passer for blant annet deg som:

  • Vil ned i vekt og leve sunnere – øke livskvaliteten.
  • Ikke har funnet den treningsformen du trives med, og som opplever manglende motivasjon.
  • Ønsker nye utfordringer.
  • Ønsker å opprettholde en sprek og sunn kropp, og trene for helsens skyld!
  • Vil trene sammen med andre, møte nye mennesker og bare ha det gøy!
  • Skal trene deg opp igjen etter sykdom, skade, lange treningsopphold.
  • Er nybegynner (helt fersk på et treningssenter).

NED I VEKT
For deg som ønsker å gå ned i vekt og å endre livsstilen, er gruppetrening svært passende. Det mest effektive for vektnedgang, er å kombinere styrke- og kondisjonstrening. Dette er enkelt å få til, hvis du velger gruppetrening. Alle treningssentre setter sammen gruppetrenings-timeplanen slik at man lett kan kombinere kondisjonsøkter med styrkeøkter. Styrketreningen øker forbrenningen i hvile, og den økte muskelmassen hjelper deg å forbrenne kalorier som du gjør ved kondisjonstrening.

Velg trening der du aktiverer de store muskelgruppene, og finn en treningsform som du trives med. I tillegg vil det å «booke» inn ukens gruppetimer og gjøre en «avtale» med deg selv, gjør det lettere å få gjennomført øktene. Ta også gjerne med deg en venn, så blir det enda enklere og hyggeligere! I tillegg gir gruppetreningen deg mulighet til å variere treningen, slik at du unngår å trene for ensformig. Legg inn for eksempel en yogatime som restitusjon. Husk at også hvile er en viktig ingrediens for å lykkes!

UMOTIVERT
Mange opplever motivasjonssvikt i forbindelse med trening, og det er ikke unormalt. Det tar også ofte tid å finne den treningsformen man selv trives med. Vær tålmodig, prøv ut alle de ulike gruppetreningstilbudene og jobb med en egen målsettingsplan. Målsetting er et svært effektivt verktøy for å skape motivasjon og til å opprettholde treningen. Smarte mål er spesifikke, målbare, attraktive/ambisiøse, realistiske og tidsbestemte, og skriver du målet ned og forteller om det til andre, vil motivasjonen forsterkes.

Sett ned et mål om for eksempel hvor ofte du skal trene, hva du skal trene, hva du vil oppnå osv. Begynn med små kortsiktige mål, og smak på den herlige gleden av måloppnåelse. Etter hvert kan du begynne å sette opp andre delmål og langsiktige mål. Gruppetrening gir deg en unik variasjonsmulighet til å finne det du kan trives med, og det å trene sammen med andre, øker motivasjonen!

ØNSKER UTFORDRINGER/TRENER FOR Å HA DET GØY
Uansett om du stadig søker nye utfordringer, trener for å vedlikeholde en sprek og sunn kropp eller bare trener fordi du synes det er gøy, så er gruppetrening en flott treningsform. Gruppetrening byr på et hav av muligheter, så det er bare å kaste seg ut i det du ikke har prøvd før, om du ønsker noe nytt. Du vil finne gruppetimer som utfordrer deg på alle måter, både fysisk og psykisk – balanse, stabilitet, styrke, kondisjon, koordinasjon, hurtighet, spenst, reaksjonsevne, smidighet, tålmodighet, viljestyrke osv. For deg som bare ønsker å trene for helsens skyld, eller bare fordi du trives med det, sørger variasjonsmulighetene innen gruppetreningen for at  du hele tiden har mulighet til å trene smart og helhetlig, i tillegg til at du stadig kan prøve ut nye ting, for å utforske komfortsonen!

TILBAKE FRA SKADE/TRENINGSOPPHOLD, NYBEGYNNER
Har du vært syk, skadet eller bare borte fra trening en god stund, kan gruppetrening være et lurt sted å begynne. Alle gruppetimene har ulike nivåer, og enkle gruppetimer kan være effektive for å komme i gang igjen med treningen og få tilbake mestringsfølelsen. Enkelte timer har også ulike fokus, som for eksempel balanse og stabilitet, som er passende etter en kne- eller ankelskade. Har man hatt et langt treningsopphold, er det uansett svært viktig å begynne forsiktig, og gradvis øke treningsbelastningen, slik at man unngår skader.

For deg som er nybegynner, er også gruppetrening et godt valg. Ved de ulike treningssentrene, finnes det stort sett gruppetimer tilpasset nybegynnere, og du kan bare forhøre deg med de ansatte ved senteret, for å få informasjon om hvilke timer som vil være passende for deg. I gruppetrening vil du lære grunnleggende teknikk – både innen styrke og kondisjon – få innsikt i hvordan man bør trene mest mulig effektivt og skadefritt, du vil få den progresjonen du ønsker og det er sosialt og hyggelig. Det er en trygg arena for å starte din egen treningskarriere og nå dine mål!

Gruppetrening er altså noe som faktisk passer for absolutt alle, og kan være like bra eller også bedre, enn å trene på egenhånd! Selvfølgelig har gruppetrening også sine begrensninger, men alt i alt er det ingen grunn til å ikke implementere gruppetrening i treningsopplegget ditt. En begrensning kan for eksempel være, at har du trent styrke i lang tid, så vil ikke gruppetimer der du trener styrke, utfordre deg nok, men likevel kan andre gruppetimer supplementere treningen din på en positiv måte. For eksempel kan en bevegelighets-time eller en lett core-time, være perfekt som restitusjon. Dette er noe du selv kjenner etter hvert, men ikke vær redd for å benytte deg av gruppetrenings-tilbudet på senteret ditt. Det er en myte at trening i studio, er bedre enn trening i sal!