Gjør yoga for bedre balanse

Gjør yoga for bedre balanse

Å ha god balanse er en fordel i mange styrkeøvelser. Det er viktig i hverdagslivet, også er det et viktig element i opptrening etter skade.

Balanse-asaner gjør jeg ikke bare fordi jeg synes det er gøy og utfordrende, men fordi de har en utrolig sterk meditativ effekt. Det er faktisk i det øyeblikket når jeg lener meg frem og balanserer på ett ben, mens jeg prøver å få det andre over hodet at tankene, at sinnet og kroppen min finner fullstendig ro. Jeg klarer å konsentrere meg 100 prosent.

Det er mange gode grunner til at vi burde fokusere mer på balansetrening i hverdagen. Denne typen trening er faktisk med på å redusere fall med hele 25 prosent. Vi får styrket muskulatur og stabilitet i ankelleddet, og ikke minst får vi bedre utbytte av andre styrkeøvelser som krever en viss balanseevne.

Balansetrening brukes mye i rehabilitering etter båndskader i kne og ankel, og leddskader i nakke- og rygglidelser. Dersom du ønsker å redusere risikoen for å tråkke over er balansetrening en av de viktigste forebyggende tiltakene du kan gjøre.

Her har du noen enkle balanse-asaner du kan gjøre hjemme i stuen din.

Yoga squat «Malasana»

I denne øvelsen veksler du mellom å ha hælen i matten og gå opp på tå.

Enklere bilde-plugin

Enklere bilde-plugin

Diagonal-løft

Løft motsatt arm og ben og deretter bytt. Gjenta så mange ganger som er ønskelig.

Enklere bilde-plugin

Balanse på ett bein «Utthita hasta padangusthasana»

Om du ikke er bevegelig nok kan du gjerne benytte deg av en strikk eller et bånd av noe slag når du gjennomfører øvelsen.

Enklere bilde-plugin

Enklere bilde-plugin

Kriger 3 «Virabhadrasana 3»

Enklere bilde-plugin

Enkelt kneløft

Veksle mellom høyre og venstre. Kan også veksle mellom fotsåle og tå.

Enklere bilde-plugin

Danseren «Natarajasana»

Enklere bilde-plugin