Åtte tips for å nå treningsmål!
Yalta, Russia - November 4, 2015: young male athlete is happy in hands of nordic walking poles during mountain marathon Tauris

Åtte tips for å nå treningsmål!

Hos mange går treningsplanene i vasken i det hverdagen tar med seg stress og dårlig med tid. At du har satt deg mål om mer aktivitet i hverdagen er første steget mot resultatet. Likevel ender mange opp med en følelse av mislykkethet og dårlig samvittighet. Under finner du åtte tips til bedre rutiner!

Sett deg klare mål

Før opp noen konkrete mål for hva du ønsker å oppnå og vær realistisk med deg selv. Skal du ned ned fem kilo før sommeren, fullføre et løp eller opp en bestemt bakke uten pauser? Slike mål gjør det lettere å se progresjon og merke endring i kroppen. Men som nevnt: Vær realistisk rundt hvilket utgangspunkt du har og hva som faktisk skal til for endring.

Bestem deg for treningsmengde

Bestem deg på forhånd for hvor mange dager i uken du vil trene. Vi anbefaler tre ganger i uken hvis det lar seg gjøre. Det kan godt være korte økter. Poenget er å få hjertepumpa i gang og å endre vanene litt.

Hent inspirasjon fra blogger eller Instagram

Finn en «treningsbank». Dette kan være noen treningsblogger, noen Instagram-kontoer og nettsteder som du kan følge slik at du kan få nye treningstips hver uke. Sjekk også ut treningsprogrammene i appen her!

Ha en plan før hver økt

Skriv ned hva og hvordan du skal trene i øktene gjennom uken. Det er langt større sjanse for at du faktisk gjennomfører økta når du vet akkurat hva du skal trene på de ulike dagene.

Skriv opp alle økter i kalenderen

Skriv ukeplan der jobb, aktiviteter og trening er med. Heng opp ukeplanen på kjøkkenet eller i gangen, og kryss ut alle oppgaver og treningsøkter løpende etterhvert som de blir gjennomført. Det er utrolig befriende og inspirerende å se at en faktisk får gjort det man skal. Dette kan bli en motivasjonsfaktor i seg selv.

Ha nok rent treningstøy!

Pass på at du har nok treningsklær. Planlegg i forveien hva du skal ha på deg på treningsøktene. Det er nemlig utrolig lett å bli hjemme dersom alle tightsene ligger til vask. Legg frem treningsklær kvelden i forveien hvis du skal opp og trene tidlig, eller ta med deg gymbagen på skole eller jobb.

Finn en treningskompis

Skaff deg en treningskompis eller lag treningsavtale med den du bor sammen med, jobber sammen med eller en god venn. Bestem dere enten for at dere trener sammen en til to ganger i uken, eller at dere følger samme treningsopplegg. Å bilde seg til et opplegg på denne måten skaper en følelse av forpliktelse og det kan være motiverende.

Prioriter treningen i hverdagen

Det er ikke egoistisk! Det er ekstremt viktig for både den fysiske og psykiske helsen å trene regelmessig. Kommer du deg ikke ut på trening på grunn av barna så ta de med på trening. Tren i bakker eller trapper med barna, løp med vognen, prøv deg på litt hjemmetrening med eller uten barna. Tren før jobb om mulig. Har du satt deg et konkret mål og planlegger litt, får du presset inn tre små økter i uka uten problem.

Lykke til!