Hva skjer med kroppen ved for lavt matinntak?

Hva skjer med kroppen ved for lavt matinntak?

Oppmerksomhet på kropp og sunnhet opptar debatten på godt og vondt, og påstander og utspill florerer. Et variert og sunt kosthold, og nok næring er avgjørende for å ha en velfungerende og frisk kropp, som både kan yte på trening og i hverdagen. Ikke vær redd for å spise nok, sunn mat!

Ved på bålet – mat til kroppen

Vi vet at nok riktig og nok mat, samt det å være i energibalanse er det beste for kroppen vår. Det bidrar til god helse, energi og økt prestasjon. Får du i deg for lite mat vil du motvirke dette.

Tenk deg et bål. Legger vi på god og nok ved, vil flammene holde seg jevnt og bålet brenne godt. Legger vi på ved sjeldnere og i mindre mengder, vil energien minke. Lar vi være å legge på ved vil bålet ende opp med å slukke.

Metaforen beskriver det samme som skjer i kroppen. Forenklet, naturligvis. Inntar du ofte og nok mat vil du lettere være på topp hele dagen.

Så hva skjer egentlig i kroppen

Når kroppen stadig må regne med «små flammer» vil dette føre til at enkelte funksjoner «skrus av» for å spare på energien. Det gjør blant annet at forbrenningen og sultfølelsen nedsettes. Man vil få et nedsatt immunforsvar og bli mer mottakelig for infeksjoner. Energinivået synker og man orker heller ikke å yte maksimalt i hverdagen. Over lengre tid med utilstrekkelig matinntak kan man også utvikle mangeltilstander.

En kan også oppleve at muskelproteinsyntesen reduseres. Det betyr at kroppens evne til å re-syntetisere (bygge opp) proteiner (musklene våre) svekkes. Dette går ikke bare utover våre prestasjoner på trening, i konkurranser eller i jobbsammenheng. Det kan nemlig også slite på organer, skjelett og nervesystem. Det kan i tillegg øke sannsynligheten for psykisk stress.

Spis nok mat

Den beste anbefalingen for å ha en sunn og frisk kropp, med energi til å mestre hverdagens utfordringer, er derfor å spise smart og nok. Bra mat i riktige mengder, dekker energibehovet i kroppen. Dermed vil du kunne prestere enda bedre på den eller de arenaene man ønsker. Ha alltid i bakhodet at det ikke finnes ja- mat og nei- mat.

Ta kontakt med en fagperson dersom du ønsker en nøye kartlegging av kostholdet ditt, eller om det er andre ting du ønsker svar på i forbindelse med matinntaket.