Hva skjer i kroppen når du sitter for mye?

Hva skjer i kroppen når du sitter for mye?

For mye stillesitting har negative helsekonsekvenser. De fleste bør redusere tiden man sitter stille – også de som er aktive.

En stor del av dagen brukes av de aller fleste stillesittende eller i ro. Mye stillesitting innebærer både en begrensning av hverdagslig fysisk aktivitet, og inaktivitet i kroppens store muskelgrupper. ​

Variasjoner i hverdagslig fysisk aktivitet av lav intensitet, «smugmosjon», som det å stå, gå og gjøre små bevegelser som å le i stedet for å være stille, gir en vesentlig forskjell i det totale daglige energiforbruket sammenlignet med det å sitte helt stille.

Du bør unngå langvarig stillesitting eller tid i ro. Regelmessige korte pauser hvor du reiser deg opp og har en form for muskelaktivitet under noen minutter anbefales derfor for deg som sitter mye på jobb eller i fritiden. Dette gjelder også hvis du er fysisk aktiv ellers.​​

Hva kan jeg gjøre for å sitte mindre?

Sett deg noen mål om hvordan du kan bruke en mindre del av dagen i ro. Lag enkle huskeregler på arbeidsplassen eller hjemme, slik at du husker at du skal ta små avbrekk fra sittingen.​​For de fleste er det mange muligheter til å være litt mer aktiv i løpet av dagen. Her er enkle tips til hvordan du kan gjøre det:​

  • Gå eller sykle istedenfor å kjøre bil der det er mulig
  • Ta en pause og bryt stillesittingen i løpet av dagen og kvelden
  • Reduser tiden sittende foran skjerm som pc, nettbrett, tv og mobil
  • Bryt opp lengre tids stillesitting – bruk huskelapper i hverdagen
  • Skal du møte noen? Start gjerne møtet med en liten gåtur
  • Bruk din hev- og senkepult
  • Ta kortere ståpauser i møter
  • Drikk mer vann – ta korte pauser for å hente vann
  • Gå til butikken i stedet for å kjøre
  • Stå og gå når du prater i telefon