Gåing er undervurdert som trening

Gåing er undervurdert som trening

Johan Kaggestad (73) har trent noen av tidenes største norske langdistanseløpere. Nå kjemper han for at effekten av den enkleste og eldste av alle treningsformer skal frem i lyset, skriver Dagens Næringsliv.

Les hele artikkelen i Dagens Næringsliv (DN).

Forskjellen på å løpe eller gå er ikke så stor, så lenge du får opp pulsen. Går du fort, så har det veldig bra helseeffekt. Gevinsten ved å løpe i stedet for å gå er så liten at du kan hive deg på gå-trenden med verdens beste samvittighet.

Det en alt for få som beveger seg nok, sier Johan Kaggestad til DN. To av tre i den norske befolkningen trener for lite. Det vil si mindre enn det minimumet på 150 aktive minutter i uken som er helsemyndighetenes anbefaling. Kaggestad har derfor stilt spørsmålet om det å gå er trening og filosoferer rundt dette i den nye boken «Gå! Verdens beste mosjon».

Johan Kaggestad. Foto: TV2

– Jeg opplever at det som er blitt trening foregår på treningssentre eller i marka på relativt stor intensitet. Vi har brukt pulsklokker på mange som har gått og har sett at pulsen heves så mye at det er langkjøringspuls. Gåing er undervurdert som treningsform, sier Kaggestad til DN, som mener at effekten av gåing har gått inn i glemselen.

Tour de France-eksperten til TV 2 er nå spesielt opptatt av gåingens effekt som treningsform.

– Mange folk som er utrente har en opplevelse av at trening skal være så hardt, ettersom man ser Ole Einar Bjørndalen med slim rundt munnen eller Bjørn Dæhlie som kaster seg over mål. Men for disse eliteutøverne er 80–85 prosent av treningen i behagelig treningsfart. Det er pratefart og rolig løping for dem. For dem som ikke er trent er det gåing, sier Kaggestad.

Sigmund Alfred Anderssen, leder av seksjon for idrettsmedisinske fag ved Norges idrettshøgskole, ser i følge DN et stort potensial til bedret folkehelse dersom nordmenn går mer.

– For de fleste vil gåing være trening, forutsatt av at man går litt fort. Selv for de best trente av våre menn og kvinner så vil det å gå være trening dersom det er i trapper eller i motbakke. Det vi vet er at snittnordmannen har et stort potensial til å øke sitt aktivitetsnivå, sier han, og viser til at sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse er veldig sterk, sier han til DN.

Slik kan du komme i gang

Begynn med 20–30 minutters tur i by eller natur som ikke er veldig krevende. Øk gradvis lengde på turen, tempo og «motstand» fra naturens side.

Skal du ha god treningseffekt av å gå, må du i hvert fall gå fire ganger i uka i 30 minutter eller slik at du blir litt varm og svett på ryggen.

Å gå kan være veien fra sofaen til toppform. Husk at toppformen kan måles i så mangt. Følelse av velvære og overskudd, tid opp et fjell eller rundt et vann.