Fem tips til Holmenkollstafetten
close up of marathon runners legs and shoes

Fem tips til Holmenkollstafetten

Skal du løpe Holmenkollstafetten på lørdag eller andre konkurranser fremover? Ta gjerne en liten kikk på disse tipsene.

Holmenkollstafetten har blitt en stor begivenhet i Oslo. Det kommer tilreisende lag fra hele Norge og vanligvis er det omlag 3.000 lag påmeldt. Noen tar stafetten veldig seriøst, men for de fleste er det bare en morsom og sosial opplevelse sammen med kolleger, kompiser eller venninner.

Er det første gang du løper stafett? Da er det greit med noen enkle råd og tips til hvordan du kan gjennomføre stafetten for å løpe enklere, raskere og mer effektivt.

1. Steget

Land og spark fra med forfoten, også kalt den fremste delen av foten. Hvis du synes dette er vanskelig kan du forestille deg at du løper barbeint på grusvei – ville du da lande på hæl eller forfot? Se for deg at du løper på glødende kull og skal touche minst mulig av bakken før du skyver deg fremover igjen. Trykket på underlaget skal være myk som gåsedun. Dette føles mest naturlig når du løper i intervall/konkurransetempo.

2. Landingen

Fokuser på å lande med forfoten rett under eller rett foran hoften. Kort responstid med bakken vil føre deg fortere til veksling eller mål.

3. Holdningen

Du skal tenke at du har en stolt holdning når du løper med lave og avslappede skuldre, opp med brystet, blikk fremover og beveg armene i fartsretningen.

4. Pusten

Pust rolig og kontrollert. Finn en jevn rytme på pusten og trekk pusten helt ned i magen.

5. Tempoet

Det er alltid vanskelig å beregne hvilket tempo man skal starte med. Anbefalt er det imidlertid å starte rolig og deretter øke tempoet gradvis. Alt for mange går ut for hardt i starten og går på smellen tidligere enn forventet. Derfor er det lurt å finne et tempo du føler du klarer i 3/4 av løpet, og kjøre litt ekstra på den siste 1/4 av løpet. Se hvordan etappen din er, planlegg, og disponer kreftene riktig.

 

Lykke til!