Fem råd for å komme i gang og fortsette med trening

Fem råd for å komme i gang og fortsette med trening

Som oftest bruker folk «tidsklemma» som unnskyldning for lite tid til trening. Er det egentlig et godt nok argument?

Det sier Soroush Jozani, jobber som crossfittrener hos Crossfit Asker og foredragsholder for Akademiet for personlig trening (AFPT).

– I løpet av en uke har du 168 timer. 40 av dem jobber du, 56 går til søvn. Da står du igjen med 72 timer per uke som du kan bruke til akkurat det du vil. Minst to av dem bør gå til trening, sier Jozani til Aftenposten.

Dette er i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger om at voksne bør være fysisk aktive i minst 150 minutter med moderat intensitet per uke, eller minst 75 minutter med høy intensitet per uke.

Han har fem råd til de som vil komme i gang – og lykkes på lang sikt – med trening:

  1. Sett deg små mål.
  2. Hold disiplin over tid: minst fire–åtte uker.
  3. Skriv ned unnskyldninger du bruker når du er umotivert.
  4. Gå gjennom kalenderen din og finn ut hva du bruker de 168 timene du har i løpet av en uke på.
  5. Planlegg. Legg inn ti treningsøkter i kalenderen med treningsprogrammer. Gjennomfør!

Etter at du har planlagt når du skal trene, anbefaler Jozani å finne noen å trene sammen med. I tillegg bør treningen være lystbetont. Liker du å gå i fjellet eller spille fotball? Gjør nettopp det.

– Treningen skal ikke være et ork. Det finnes mange aktiviteter som får opp hjertepumpen. Finn noe du liker og gjør det to–tre dager i uken. Jo mer du beveger deg, desto mer vil du bevege deg, forteller han og legger til at det er viktig å ikke gå for hardt ut i begynnelsen.