Fem enkle grep til et sunnere kosthold

Fem enkle grep til et sunnere kosthold

Har du et ønske om å spise litt sunnere og ha mer overskudd i hverdagen? Det trenger ikke å være så vanskelig. Her får du fem råd for hvordan du kan endre matvanene dine.

 1. Kutt ut raffinerte karbohydrater

Rffinerte karbohydrater som hvitt brød, juice, pasta og matvarer tilsatt sukker gir en hurtig økning i blodsukkeret. Dette vil øke insulinproduksjonen som påvirker fettlagringsprosessen. En økning i insulinproduksjonen kan også føre til insulinresistens, diabetes og andre plager. I tillegg vil du føle deg sulten så snart blodsukkeret faller, også kalt søtsug. Oppsummert så vil ikke raske karbohydrater mette veldig lenge, noe som vil øke sannsynligheten for at du overspiser.

Om du ikke klarer å holde deg unna søtsaker, så prøv å hold deg til én godterikveld i uken. Denne dagen bør være en fast dag, så det ikke sklir ut. Det finnes også mange gode alternativer til hvitt sukker og raffinerte karbohydrater. Bytt ut chipsen med litt nøtter, godteposen med bær og kesam, og brusen med sukkerfri saft.

2. Planlegg måltidene

Innfør en fast handledag i uken. På denne måten minimerer du risikoen for unødvendig kjøp når du er på butikken. Du vil også spare tid og penger. For å få til dette må det planlegges. Hvorfor ikke gjøre planleggingen morsom? Få alle i familien til å være med på å bestemme hva dere skal spise den neste uken. Kanskje dere skal prøve en helt ny rett? En helt ny grønnsak? Du finner mye inspirasjon på nettet.

For å unngå unødvendig «fråtsing» (og pengebruk) er det lurt å planlegge måltidene for hver dag og skrive handlelister. Om det er lenge mellom måltidene så ha med deg noe sunt i bagen. Dette kan være en banan, litt nøtter eller en sunn bar. Hold deg unna caféer, kiosker og lignende, og prøv å gå rett forbi selv om det rumler litt i magen.

3. Kast usunn mat

Rydd i alle skap og kast all usunn mat! Om du gjemmer det bort så vet du hvor det ligger. Sannsynligheten for at du finner det frem igjen, er stor. Hvis du ønsker å gjøre en livsstilsendring og endre matvanene dine, er det best om du får med hele familien på veien mot en sunnere livsstil. Det er enklere om dere gjør det sammen.

Å ha godterier, kjeks og chips liggende i skuffer og skap gjør det langt mer vanskelig å holde seg unna. Om det ikke finnes, så kan du heller ikke spise det! Ha isteden et velfylt lager med gulrøtter, nøtter, frukt, bær og andre sunne alternativer.

4. Ha alltid en vannflaske tilgjengelig

Vi skal helst drikke minst 2 liter rent vann om dagen, noe de færreste får til. Har du en vannflaske lett tilgjengelig, har du sannsynligvis tømt den helt uten at du har tenkt på det. Pass på å få fylt den opp så fort den er tom. Om du har en kontorjobb, er den lille spaserturen for å fylle flasken også veldig bra for kroppen.

Du bør bytte ut annen drikke med vann. Ikke bare vil du skåne tennene dine, men ved å bytte ut juice og brus med vann, vil du få i deg langt mindre tomme kalorier. Har du tenkt på at du kan spise et egg ekstra til frokost om du dropper glasset med appelsinjuice? Og husholdningssaften er ikke noe bedre. 1 glass husholdningssaft inneholder like mye energi som et glass juice!

Selv om juice inneholder mye sukker er det sunnere enn både brus og sukkerholdig saft. Dette er fordi juice blant annet inneholder C-vitaminer og gunstige antioksidanter. Men det finnes bedre og sunnere måter å få i seg dette på. Dropp frokostjuicen og del heller opp en kiwi og ha over müslien. Kiwi inneholder faktisk dobbelt så mye c-vitamin som appelsin!

5. Fokuser på mat som metter

Spiser matvarer med mye fiber, vann og protein, og det er mindre sannsynlig at du overspiser. Protein- og fiberrik mat er mer mettende, men det holder deg også mett lenger enn raske karbohydrater. Proteiner er også kjent for å øke forbrenningen, og er en viktig byggesten for å bygge muskler.

Gode proteinkilder: Kjøtt, fisk, hvitost, nøtter, bønner, linser, skyr, kesam, cottage cheese og egg.

Gode fiberkilder: Grønnsaker som squash, brokkoli, gulrøtter og tomater, frukt som avocado, epler, appelsiner, druer, blåbær og jordbær, og ellers linser, nøtter, linfrø og bønner.

Test det ut selv! Bytt ut brødskiva med en enkel omelett laget av 2 egg, litt kokt skinke, paprika og løk. Topp dette med litt kesam, og se hvor lenge du holder deg mett.