Får du i deg nok vitaminer?
Foto: iStock

Får du i deg nok vitaminer?

Et variert og sunt kosthold styrker immunforsvaret og øker kroppens motstandskraft mot sykdom.

«Cellefabrikken» er et godt bilde på hvilke mikro- og makronæringsstoffer som må være tilstede for å gi kroppens maskineri optimale forhold. Cellefabrikken gir også et godt bilde på hvilke viktige roller vitaminer, mineraler og plantestoffer spiller for kroppen og helsen vår.

Vitaminer

De ulike vitaminene har alle ulike oppgaver og er alle sentrale i en rekke av kroppens biokjemiske prosesser. Et godt samarbeid mellom vitaminene er også viktig for optimal helse. Det er derfor viktig å ha tilstrekkelig med både de fettløselige vitaminene – A, D, E og K – og de vannløselige vitaminene B (8 stk) og C.

Den beste vitaminkilden er et variert kosthold, men ekstra tilskudd kan være aktuelt. Vitaminer finner du i rikelig mengde i mat fra levende jord, især i plantefôr som grønnsaker, bær, frukt og fullkorn, samt i egg, melk, fisk og kjøtt fra beitedyr.

Tilskudd kan være aktuelt, men du skal vite at dette kan hindre kroppens egenproduksjon av antioksidanter og hindre effekten av trening.

Så hvilken oppgave har de ulike vitaminene i kroppen din?

A-vitamin

Vitamin A (betakaroten) er viktig for nydannelse og vedlikehold av hud og slimhinner. Vitamin A er viktig for at synet skal fungere normalt, særlig nattesyn, og mangel kan føre til blindhet. Vitamin A styrker hud og fremmer sunt hår.

B-vitamin

B-vitaminene niacin, pantotensyre, riboflavin, tiamin, B12 og B6, bidrar til normal energiomsetning i kroppen. Folat (B9) og B12 spiller en rolle i celledelingprosessen. Folat, niacin, pantotensyre, riboflavin og B12 bidrar til å redusere tretthet og utmattelse.

Lave nivåer av B9 og B12 kan gi anemi og nevropatier (nevrologiske sykdommer).

C-vitamin

Vitamin C er viktig for bindevevet som holder kroppens vev og organer sammen og for heling av sår og beinbrudd. Vitamin C er en antioksidant som nøytraliserer og uskadeliggjør frie radikaler.

I nervesystemet inngår vitamin C i dannelsen av viktige signalstoff. I tillegg til å være en antioksidant i seg selv, fungerer vitamin C også slik at andre antioksidanter som vitamin E og glutation holdes i den kjemiske form hvor de fungerer best som antioksidanter.

D-vitamin

D-vitamin regulerer innholdet av kalsium og fosfor i blodet og spiller en viktig rolle for kalsiumopptaket i tarmen og mineraliseringen av nydannet beinvev (skjelett og tenner).

Vitamin D finnes i fet fisk, fiskerogn og lever. D-vitamin er for både immunforsvar, muskler, hjerte og kar, samt hjerne og humør. Du får naturens vitamin D ved å være ute i solen.

Et lite tips: alltid gå 5-10 minutter uten solbriller for å suge til deg det daglige behovet!

E-vitamin

Vitamin E er samlebetegnelsen på en gruppe fettløselige tokoferoler og tokotrienoler, hvorav den naturlige alfa-tokoferol har den høyeste biologiske aktiviteten og er den vanligste i animalsk vev. Vitamin E er en kraftig antioksidant og beskytter fettstoffene i cellemembranen mot oksidasjon, og hindrer skade på cellemembraner.

K-vitamin

Vitamin K (kinon) er et fettløselig vitamin som finnes i to former. Vitamin K er nødvendig for at blodet skal koagulere (levre seg). Naturlige bakterier i tarmen danner vitamin K2, men ikke i tilstrekkelige mengder.

Mineraler

Mineraler er viktige verktøy for mange prosesser i kroppen og for at vitaminene skal få gjort jobben sin. Ved mineralmangel kan noen prosesser stoppe opp og gi dårlig kjemi. Dette kan oppleves som depresjon, dårlig konsentrasjon og mangel på energi.

Magnesium

Magnesium (Mg) er et mineral som fungerer som en kofaktor(nødvendighet) for mange enzymer. Magnesium er viktig for forbrenning av karbohydrater, signaloverføring i nervesystemet og regulering av muskelaktivitet.

Magnesium er viktig for proteindannelse, produksjon og lagring av celleenergien, celleveksten og reproduksjonen, DNA/RNA-dannelse. Magnesium er en del av over 300 prosesser i kroppen!

Jern

Jern (Fe) er et mineral som er viktig for flere funksjoner i kroppen. Hovedmengden av jernet i kroppen er bundet til hemoglobin, og bidrar til transport av oksygen til cellene. Jernmangel er en av de vanligste mangelsykdommene i verden. Symptomer på jernmangel er tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, nedsatt matlyst, blekhet, hjertebank, tung pust, hodepine og øresus.

Sink

Sink (Zn) er et nødvendig sporstoff (mineral) for mange prosesser i kroppen. Det er også delaktig i et sunt immunforsvar. Sink inngår i mange enzymer og andre proteiner i kroppen, blant annet hormoner og insulin.

Sink inngår i enzymet superoxid-dismutase som beskytter cellene mot frie radikaler. Sink er viktig for karbohydrat-, protein- og fettstoffskiftet. Sin inngår i cellekjernen og deltar i reguleringen av oversettelsen av den genetiske koden. I tillegg er sink er viktig for sårheling, nattsyn, smak og appetitt.

Plantestoffer

Fytokjemikalier er betegnelsen på plantestoffer som gir farge og smak på grønnsaker, frukt, bær, urter og krydder, fullkorn, te, kaffe og kakao. De er antioksidanter som påvirker hvordan cellene kommuniserer med hverandre, hvilke genoppskrifter som leses av og de bidrar også til optimal cellefornyelse. Fytokjemikalier styrker også bakteriefloraen i tarmen din, slik at de programmerer og stabiliserer immunforsvaret ditt.

Oksidativt stress oppstår når det er en ubalanse mellom oksidanter og antioksidanter. Det oppstår mer oksidativt stress inne i cellene når du er i aktivitet, og cellenes eget antioksidantforsvar styrkes. Det er forskjell på type oksidativt stress. Det som dannes under trening, ser ut til å stå for flere positive effekter. Blant annet økt insulinfølsomhet og bedret hjerte-og karhelse. Har du for lavt inntak av antioksidaner i forhold til behovet, så vil du merke det i form av mindre energi, svekket muskelkraft og aldringstegn i huden.

Gi deg selv bedre helse

Det er viktig hva du spiser og at du får i deg nok vitaminer, mineraler og plantestoffer for å ha optimal helse, overskudd, føle glede og redusere aldringstegn. I tillegg til et hav av andre positive effekter. Det beste er å innta vitaminer, mineraler og plantestoffer i naturlig form og helst som fast føde. På denne måten får du også mye fiber inn i kosten din.

Synes du det er vanskelig å spise så mye grønnsaker, bær og frukt som anbefalt? Da kan det være et godt alternativ å lage en næringsrik grønn smoothie som gir deg mye av det du trenger.