Enkle øvelser for kontoret

Enkle øvelser for kontoret

Enkle øvelser og litt sirkulasjon i kroppen er nok for å bryte opp en stillesittende dag på kontoret.

I løpet av en lang dag på kontoret føler man seg fort litt daff. Kroppen har veldig godt av å få litt bevegelse mellom all stillesittingen. Gjennomfør derfor dette dette programmet for å bryte opp litt. Kjør 10–15 repetisjoner og gjenta 2–3 ganger, så kommer energien raskt tilbake igjen!

Sittende roing

Sitt med strake bein og plasser strikken under føttene. Start bevegelsen ved å trekke skulderbladene bakover, deretter bøyer du albuene og trekker strikken mot deg. Ha albuene inntil kroppen gjennom utførelsen. Hold lave skuldre og prøv å få god kontakt mellom skulderbladene.

Hunden

Stå på alle fire med håndflatene og føttene plassert i skulderbreddes avstand. Løft setet opp mot taket til en omvendt V. I starten er det lurt å bøye knærne og fokusere på en flat og nøytral ryggrad, så kan man avansere med å strekke ut knærne og presse hælene ned mot gulvet etterhvert. Hold 20–60 sekunder.

Armhevinger

Plasser hendene i litt bredere avstand enn skulderbredde. Hold en rett kropp hvor du unngår svai i korsryggen. Spenn rumpe, forside lår og kjerne. Senk deg ned til bakken ved å bøye albuene, og press opp til utgangsposisjon. Du kan plassere hendene på en kontorpult, eller benk dersom du ønsker et enklere alternativ.

Tøying av nakke

Tilt hodet til den ene siden med øret mot skulderen og strekk ut armen på motsatt side ned mot gulvet. Hold i 30–60 sekunder, og bytt side.