Disse yogaøvelsene kan hjelpe deg mot vond rygg

Disse yogaøvelsene kan hjelpe deg mot vond rygg

Sliter du med en vond rygg? Da kan du få god hjelp av disse yogaøvelsene. Husk at stress og psykiske faktorer også kan spille inn på hvordan ryggen har det. Ta vare på deg selv og prøv øvelsene under.

V

Vond rygg er en folkeplage, men det kan ofte kureres med enkle grep! De fleste har kjent på ryggsmerter. Heldigvis er ryggsmerter som regel forbigående. Rundt 60-80% av det norske folk vil kjenne på plager i ryggen i løpet av livet. Kanskje opptil flere ganger.

Det er flere årsaker til ryggplager. Noen typiske fysiske faktorer er: tunge løft og vridninger, eller ensidig kroppslig arbeid. Dårlig fysisk form og inaktivitet over tid, kan også være en årsak. Psykiske plager slik som mistrivsel eller problemer på jobb eller hjemme, kan også slå ut i form av ryggplager.

Ryggplager som kommer av psykiske plager setter seg ofte nederst i ryggen. Altså i lumbalvirvlene som vi enkelt kaller korsrygg. Faktisk viser nyere undersøkelser at 1 av 3 ryggpasienter har en psykisk lidelse eller sliter med noe på privat. Dette er igjen en ond sirkel, som også kan medføre søvnmangel. Det kan f.eks. starte med en liten depresjon eller en periode der du føler deg deppa, som går utover mindre aktivitet som fører til ryggsmerter. Når ryggsmerter inntreffer vil igjen det dårlige humøret styrkes og sånn fortsetter det.

Nedenfor sees noen enkle yogaøvelser som både vil styrke ryggen og lindre ryggplager. Prøv ut disse øvelsene noen ganger i løpet av uken. Gjennomfør 6-10 repetisjoner av hver øvelse. Kan repeteres flere runder om ønskelig.

1. Kobra.

Du kan gjøre en skånsom variant der underarmene dine er i matten. Løft opp på innpust, sent rolig ned på utpust. Gjenta.

5. Sittende sidebøy