Dette gjør aktivitet med kropp og sinn

Dette gjør aktivitet med kropp og sinn

Å være i aktivitet har en positiv effekt på både kropp og sinn - det forlenger livet!

Fysisk aktivitet gir effekter på kropp og sinn

Regelmessig fysisk aktivitet gir positive effekter for kropp og sinn, i følge Helsedirektoratet. Når du er aktiv merker du umiddelbart at du bli andpusten, får høyere puls og du blir varm. Over tid blir du i bedre form, kondisjonen øker og du blir sterkere. Med økt form kommer overskudd til å gjøre mer i hverdagen.

Når du trener svarer kroppen umiddelbart

Du kjenner det kanskje ikke, men kroppen fortsetter å arbeide etter at du har avsluttet en treningsøkt. Blant annet fortsetter forbrenningen å holde seg høyere enn før treningen og kroppen bryter ned blodsukker og fett. Videre ligger blodtrykket lavere en periode etter trening og kan forbli lavere opptil et døgn etter aktivitet.

Jo høyere intensitet, desto høyere forbrenning får du også i tiden etter trening. Dette gjelder selv om du setter deg i sofaen og slapper av. Du vil også merke at fordøyelsen er bedre etter trening.

Fysisk aktivitet reduserer stress og smerter

Ved trening skiller kroppen ut endorfiner. Dette gir en beroligende effekt og virkningen blir sterkere jo høyere intensitet du legger i treningsøkten. Helsenorge henviser til forskning, og hevder at fysisk aktivitet kan ha positiv innvirkning på sinn og velvære. Trening med andre og opplevelse av sosialt fellesskap kan også bidra til økt trivsel og godt humør.

Sollys og frisk luft kan også øke energinivået, redusere spenninger og gi bedret humør.

Trening gir bedre helse og livskvalitet – og et lengre liv

Trener du regelmessig er sjansen stor for at du føler deg bedre. Immunforsvaret styrkes også og du blir mer motstandsdyktig mot sykdom. I timene etter en hard økt er imidlertid immunforsvaret svekket, men dette gjenopprettes og stabiliseres gjennom hvile. Sjansen for å dø av hjerte-karsykdommer halveres ved regelmessig trening. Videre reduseres sjansen for eksempelvis depresjon, høyt blodtrykk, aldersdiabetes og ulike typer kreft.

Helsenorge viser til beregninger som sier at i et livsløpsperspektiv, vil for eksempel en fysisk aktiv kvinne på 30 år, få fem år med økt livskvalitet uten sykdom og med økt velvære, samt tre år ekstra leveår – sammenlignet med om hun er fysisk inaktiv.

Kilde: Helsedirektoratet