Derfor kommer du deg ikke på trening

Derfor kommer du deg ikke på trening

Visste du at viljestyrken blir sliten akkurat som musklene? Faktisk bruker du viljestyrken din 3 – 4 timer hver eneste dag. "Minste mostands vei" er lett å velge etter en lang dag.

Viljestyrken din kan helt enkelt beskrives som din evne til å overstyre tanker, følelser og impulser. Eksempelvis; kakene på møterommet, lysten til å trykke på snoozeknappen på morgenkvisten eller ønsket om å skrike høyt til sjefen. Viljestyrken brukes også når du tar beslutninger og prioriteringer, noe de fleste gjør i løpet av en arbeidsdag. Det har vist seg at viljestyrken brukes hele 3 – 4 timer hver dag og kan i likhet med en muskel bli sliten (Maraven & Baumeister, 2000).

Du kan gå tom for viljestyrke

Studier viser at viljestyrken din er begrenset og kan dermed brukes opp. Dette ble synliggjort i forskeren Baumeisters studie (Baumeister et.al, 1998), hvor det deltok to grupper. Den ene gruppen ble utsatt for fristelser gjennom å måtte ha et fat med sjokoladekjeks foran seg uten å spise, mens den andre gruppen fikk spise så mye kjeks de ville. Begge gruppene fikk så i oppgave om å løse et uløselig puslespill.

Det viste seg at gruppen som måtte overtale seg selv til ikke å spise av sjokoladekjeksen fikk en signifikant dårligere utholdenhet i den påfølgende mentale oppgaven enn gruppen som ikke ble utsatt for fristelsene. De orket rett og slett ikke å overtale seg selv til å fortsette og lete etter løsningen på puslespillet. I praksis vil dette si at i løpet av en hel arbeidsdag hvor du har tatt tøffe beslutninger og prioriteringer, tappes din evne til å være viljesterk når du kommer hjem.

Er viljestyrken sliten tar man det enkleste valget

Det er derfor logisk at man etter en lang arbeidsdag med mange beslutninger, ikke har krefter igjen til å motstå ”minste motstands vei”, som for mange av oss er sofaen. Du har enkelt og greit slitt ut viljestyrken din, og evner ikke å mobilisere krefter til å overstyre det enkle ønsket om å slappe av.

Slik unngår du å havne i sofaen i stedet for på trening

Viljestyrken er derfor ikke alltid til å stole på når klokken bikker 1600. Har du ikke planlagt at og når du skal trene er risikoen stor for at viljestyrken ikke klarer å ta denne tunge avgjørelsen for deg. Du må ha planlagt dagen din før dette. Det store trikset er derfor å planlegge så konkret som mulig. Unngå å sette deg mål som ”å trene tre ganger i løpet av denne uken”, men skriv ned konkret hvilke dager og klokkeslett du skal trene denne uken.

Kilder

Maraven, M. & Baumeister R.F, 2000. Self regulation and depletion of limited resources: does self-control resemble a muscle? Psychological Bulletin, Vol.126 (2), 247-259.

Baumeister, R.F, Bratslavsky, E., Muraven,M. et. Al,  1998. Self-control as limited resource: regulatory depletion patterns. Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 74 (3), 774-789.