Derfor bør du trene på morgenen

Derfor bør du trene på morgenen

Start dagen med en treningsøkt og hold på energien hele dagen!

Morgentrening er spesielt fint for deg som har lite tid til trening. Det kan være tøft å stå opp tidligere, men en gjennomført økt på morgen vil gi en pangstart på dagen!

Dersom du ikke pleier å trene på morgenen kan det føles veldig tungt i begynnelsen, men dette blir kroppen fort vant til. Bestem deg kvelden i forveien – det er nemlig lett å bli liggende i senga når klokken ringer. Husk å pakke treningsklær, og det du måtte trenge for å gjøre deg klar for dagen etter økta. Prøv å gjøre veien fra senga til døra så kort som mulig!

Mange fordeler morgentrening

Med litt planlegging bør morgentrening egentlig ikke bli for vanskelig. Som belønning vil frokosten smake ekstra godt, og ettermiddagen og kvelden ledig til annet.

En økt på morgenen vil sette i gang forbrenningen. Og den vil også kunne holde seg høyere i timene etter økta. Du vil også oppleve å ha mer energi som kan gjøre dagen din enda mer produktiv.

Løping,  jogging og rask gange

Løping, jogging og rask gange er effektivt – en økt på 30–60 minutter regnes som en god økt.

Gåturer er undervurdert og er en aktivitet som gangner folk flest. Tar du med deg et par staver vil du også få mer ut av økta, da du også får med deg overkroppen. Du får også trent litt styrke samtidig.

Det kan kjennes uvant å bevege seg på tom mage, men du kan glede deg ekstra til frokosten. Drikk et glass vann og kom deg ut!

Er du helt tom og skrubbsulten kan du spise noe lett fordøyelig med mye energi – som en banan, litt yoghurt eller kornblanding med melk eller eller en smoothie.

Start rolig for å la kroppen våkne. Husk at noen dager er lettere enn andre.

Styrketrening ute

Er du en av dem som ikke liker å løpe? Fortvil ikke. Bruk naturen og gjør enkle styrkeøvelser ute. Gjør for eksempel 6–8 av favorittøvelsene dine. Kjør gjerne en sirkel- eller stasjonstrening. Dette er morsomt og effektiv, og ekstra deilig å gjennomføre utendørs. Det gjelder bare å bruke fantasien.

Mye er gjort på 30–40 minutter. Får du med deg hele kroppen, øker også forbrenningen utover dagen.

Treningssenter åpner tidlig

Er du en av dem som liker å trene på treningssenter? Mange sentere åpner tidlig. Dra på spinningtimer, saltimer eller gjør egentrening. På morgenen er det mindre kø på apparater og du kan spare tid her. Få med deg noen venner og kjør diverse øvelser sammen.

Svømming gir en nydelig start på dagen

Svømming er et godt alternativ hele året. Dette er spesielt bra for de som ikke kan jogge, løpe eller løfte på grunn av skader.

Mange svømmehaller har åpent fra  tidlig på morgenen. Sjekk ut alternativene hvilke alternativer du har i nærområdet. Avslutt gjerne med litt tid i badstua for en ekstra deilig start på dagen.

Husk at trening er ferskvare og at det gjelder å trene eller være fysisk aktiv litt hver uke.