Derfor bør du trene kondisjon

Derfor bør du trene kondisjon

Møt anbefalingene for hvor mye du bør være i aktivitet med kondisjonstrening! Enkelt, variert og lett å justere til alle nivåer.

Kondisjonstrening er en treningsform der de store muskelgruppene aktiveres, og hjertets evne til å pumpe ut blod og oksygen til kroppen forbedres. God kondisjon er en av de viktigste faktorene for god helse og for å unngå sykdom.

Internasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet oppfordrer oss til å være moderat fysisk aktive minst 150 minutter i uken. Får du aktiviteten opp på høyere intensitet kan du redusere tiden med omtrent halvparten.

Med kondisjonstrening kan du enkelt møte disse anbefalingene. Prøv deg for eksempel på individuelle økter med gåing, jogging, løping og sykling til og fra jobb. Liker du best å være aktiv med andre er det slettes ikke dumt med en treningskompis. Det finnes også en masse lagspill og aktiviteter som aerobics, dans eller annen idrett. Hvis du liker å være i naturen, er løping i terreng og turer i fjellet også gode tips!

Begynn i kortere bolker og øk tiden etterhvert som du kommer i bedre form. Start med rolig oppvarming før du øker intensiviteten.

Er du helt fersk bør du ikke gå for hardt ut i starten. Sett deg oppnåelige mål og sørg for å mestre disse før du tar på deg større utfordringer.

Kilde: Dine30 fra Helsedirektoratet.