Derfor bør du prøve deg på terrengløping

Derfor bør du prøve deg på terrengløping

Synes du det kan være litt kjedelig å løpe på asfalt? Kom deg ut i skogen.

Terrengløp et godt alternativ til jogging i byen. Og på mange måter er løping på sti og skogsvei langt bedre trening enn sin urbane fetter.

Hvorfor? Det myke underlaget er mer skånsomt mot leddene dine.

Variert terreng gjør at du bruker flere muskelgrupper enn ved løping på rett vei. Naturlige hindre som steiner, røtter og bakker gjør at du på en naturlig måte får en mer variert treningsøkt.

På sleipt og ujevnt underlag kan det være en fordel med egne terrengsko. Vi anbefaler relativt lave løpesko med grovmønstret såle og god stabilitet og respons. For å beskytte legger mot busker og søle kan det være lurt med lange benklær, ellers holder det lenge med vanlige treningsklær.

Underlaget i skogen sørger for at man som regel beveger seg i et roligere tempo. Terskelen for å begynne med terrengløping er derfor faktisk lavere enn man kanskje skulle tro. Tar du med deg et par staver på turen får du bedre balanse, og et enda bedre treningsutbytte.

God variasjon, skånsom trening og gode naturopplevelser. Trening i naturen skaper rom for en god avkobling fra hverdagen. Kanskje løping på sti er treningsformen for deg?