Den viktige hvilen

Den viktige hvilen

Hvorfor er det viktig å ta seg tid til restitusjon?

Du vet de dagene der du våkner og føler at kroppen sier «Nei, nei og atter nei! Har vondt, vil sove og hvile.» Det er disse dagene man kunne vunnet VM i slumring og bare utsetter og utsetter vekkerklokken så lenge det går. Når du først kommer deg opp føles musklene sure og stive etter gårsdagens økt. Kroppen trenger kanskje hvile, eller restitusjon som vi sier.

Kanskje ikke så rart hvis du avsluttet gårsdagen med 10 km løping eller en annen fysisk aktivitet.

Å hvile er noe mange glemmer. En veldig vanlig nybegynner-feil når man begynner å trene, er å sette for høye mål som ikke blir realisert ved at det blir for mye trening og at man fort går lei. Og med et mislykket mål, ja, da føler man seg ofte litt mislykket selv også.

Kort forklart

Når du har hatt en treningsøkt, spesielt styrketrening, brytes muskelfibrene i musklene ned. Da vil kroppens reaksjon bli å bygge opp muskelfibrene igjen litt sterkere enn de var før de ble «revet i stykker». Overkompensasjon kaller vi dette, muskelen blir litt og litt sterkere for hver økt og etterhvert blir du sterkere og kommer i bedre form. Om du ikke gir musklene nok hvile bruker de lengre tid på å hente seg inn, da de rett og slett ikke får nok tid på å restituere og bygge seg sterkere.

Hvor lenge må jeg hvile?

Som ved mye annet innenfor trening så er det ikke noe fasitsvar på hva som er mest optimalt her heller. Det kommer helt an på hvor hardt du har trent, hvor god form du er i og kanskje hvor mye du har trent i dagene før. Ett generelt råd er å la det gå minimum to døgn før samme muskel eller muskelgruppe utsettes for samme belastning igjen. Så hvis du trener rygg og mage en dag så kan du for eksempel trene bein og bryst den neste. Eller intervalløkt en dag og la beina hvile den neste dagen og heller fokusere på overkropp. Variasjon er stikkordet.

Hvile – bokstavelig talt?

Husk at å ha hviledager innimellom treningsøktene ikke trenger å bety inaktivitet. Det er aldri sunt å tilbringe for mye tid på sofaen uansett hvor mye man har trent. Husk hverdagsaktiviteten: Ta trappene, gå isteden for å ta bussen, stå mens du gjør dagens gjøremål og jeg personlig liker tanken på hvor aktiv man er når man rydder i heimen.

Det er når du hviler at du blir sterkere!